Astrid Lindgrens Värld – Onlinekampanj

Framgångsrik digital kommunikation för ett av Sveriges mest uppskattade och analoga varumärken resulterade i ett besöksrekord.
Av RightThingunited 3 år sen

Bakgrund

Right Thing united har arbetat tillsammans med Astrid Lindgrens Värld i tio år. Vi tydliggör kopplingen mellan parken och Astrid Lindgrens författarskap, förfinar deras marknadsföring och väljer lösningar som skapar kännedom, ökar besöksantalet samt ger mest effekt för pengarna. Inför 2014 önskade Astrid Lindgrens Värld att effektivisera och tydligare mäta den delen av sin kommunikation som ledde till köp.

Idé

Idén och målet var att skapa en digital strategi och rikta kommunikationen till beslutsfattande personer i den befintliga målgruppen, när de (enligt tidigare undersökningar) tar sina köpbeslut. Med målet att på bästa sätt leda besökaren fram till ett köp, skulle kommunikationen dessutom vara mätbar och möjlig att förändra och förbättra under hela kampanjperioden. Ett annat mål var att göra kampanjen så kostnadseffektiv som möjligt.

Genomförande

För att inom befintlig budget skapa förutsättningar för kampanjen hjälpte vi till att omfördela Astrid Lindgrens Världs resurser. Vi kompletterade och effektiviserade bland annat produktionen av trycksaker för att frigöra resurser för digitala satsningar utan att göra nedskärningar i räckvidd på parkens traditionella media. Därefter skapades en digital strategi, som definierade de digitala verktyg och kanaler som Astrid Lindgrens Värld fortsättningsvis borde marknadsföra sig i. Utifrån strategin producerades budskap i banners, text-ads, landningssidor och videofilmer.

Enheterna i sig distribuerades via displaynätverk och placerades på väl valda sidor med hög familjenärvaro. Retargeting implementerades och inlägg samt annonser spreds i sociala medier. En ad-server säkerställde att vi kunde mäta och optimera alla beståndsdelar i kampanjen samt gav oss en överblick av alla placeringar. Detta underlättade optimeringsarbetet markant och ledde till att de flesta besök på webbplatsen resulterade i en bokning eller ett köp.

Resultat

All information som samlades in användes för att förbättra kampanjen medan den var live, vilket resulterade i att alla webbplatsbesökare fick vad de behövde för att ta ett köpbeslut. För Astrid Lindgrens Världs del resulterade det i en intäkt som var mycket större än investeringen. Kampanjen i sig förlängdes för att även mäta öppningsveckorna i september och oktober.

Parkens totala besöksantal 2014 uppgick till 491 975, ett besöksrekord som slog förra årets med hela 16 811 personer – trots att det detta år inte fanns någon specifik nyhet att marknadsföra.

“Nu när vi under året lanserade en digital kampanj värd namnet har vi känt oss mycket trygga med Right Thing uniteds digitala expertis. Deras vägledning och assistans under kampanjens gång har säkerställt att resultatet blev så bra som möjligt inom de givna budgetramarna.”

– Nils Magnus Angantyr, Marknadschef Astrid Lindgrens Värld

Intresserad?

Vill du veta mer om hur vi tänkte här? Kontakta Simon på
0733 60 90 93 eller på simon.syren@rightthing.se.

Eller vill du att vi kontaktar dig?

detta arbete delades 0 tider
 000