Team Sportia – Butikskoncept

Team Sportia gör en Klassiker – tar sitt sponsorskap hela vägen in i butik.
Av RightThingunited 3 år sen

Bakgrund

Jonas Hellentin tillträdde som event- och sponsringsansvarig för Team Sportia 2014, och har under året renodlat företagets hela sponsringsportfölj. En av de sponsorssatsningar man valde att inte släppa, utan istället satsa ännu mer på, är En Svensk Klassiker som omfattar fem långlopp i fyra tävlingsdiscipliner: Engelbrektsloppet, Vasaloppet, Vätternrundan, Vansbrosimningen och Lidingöloppet.

Team Sportia har varit huvudsponsor för En Svensk Klassiker sedan 2009 och genom att omprioritera bland sina sponsorssatsningar gavs nu tillfälle att ta detta sponsorskap ett långt kliv längre. Inför hösten 2014 gav Jonas Right Thing united uppdraget att, i nära samarbete med Team Sportia, utarbeta ett lättkommunicerat koncept vars främsta kanal är de egna butikerna.

Som ytterligare ett steg i det interna engagemanget har även stora delar av Team Sportias centralorganisation beslutat sig för att själva genomföra En Svensk Klassiker. Right Thing united har inte antagit utmaningen. Ännu.

Idé

Målet är att positionera Team Sportia som den butik man vänder sig till för att få rätt utrustning för att genomföra ett långlopp i någon av de grenar som ingår i En Svensk Klassiker. Team Sportia är en retailer och säljer produkter, så grunden i konceptet är att utgå från produkterna. Kunskap finns det redan gott om i butikerna, där man brinner för sport och många anställda har redan genomfört en Klassiker, eller delar av den. Men genom att, tillsammans med En Svensk Klassiker, välja ut ett antal produkter som får bära en KlassikerProdukt-märkning kan produkterna användas för att tydliggöra Team Sportias engagemang och kompetens för kunderna.

Genomförande

Efter en period av informationsinsamling med besök hos ledande handlare i kedjan skapades ett butikskoncept i tre nivåer för att fungera för alla butiker, oavsett grad av specialisering i grenarna längdskidåkning, cykling, simning och löpning. Några av landets alla Team Sportia-butiker går ännu inte att klassa som specialister inom något av dessa områden, men de kommer självklart kunna sälja KlassikerProdukterna. Det finns även Klassiker-butiker där man har spetskunskap inom en eller ett par av långloppsgrenarna och därför behöver mer utvecklad butikskommunikation. Slutligen finns det ett antal Klassiker-center där man är specialiserad i alla fyra grenar, och behöver kunna kommunicera detta stort och tydligt.

Resultat

Konceptet presenterades för butiksansvariga under Team Sportias internmässa i augusti 2014, varefter det var planerat att testas i ett antal butiker med start efter nyår. Mottagandet i butiksledet var massivt och genomgående positivt. Några butiker ville inte ens invänta den planerade testperioden, utan smygstartade redan under hösten 2014. Team Sportia har kunnat jämföra försäljningen av KlassikerProdukterna i Klassiker-butikerna mot övriga butiker och man har använt “secret shoppers” för att följa upp butikernas engagemang, och man mäter enbart goda resultat.

Faktum är att det har gått så bra att vi vid årsskiftet, på nytt i nära samarbete med Team Sportia och innan konceptet ens är helt lanserat, redan har vidareutvecklat det med Klassiker PRO – en personal shopper-tjänst där det i Klassiker-butiker och Klassiker-center kommer ges möjlighet att boka tid för att i lugn och ro få de expertråd som tar den distanstränande konsumenten ett steg närmare sitt mål.

Klassiker-konceptet rullas ut i landets samtliga butiker under våren 2015.

Intresserad?

Vill du veta mer om hur vi tänkte här? Kontakta Simon på
0733 60 90 93 eller på simon.syren@rightthing.se.

Eller vill du att vi kontaktar dig?

detta arbete delades 0 tider
 000