Att uppfattas som billig utan att ha ett billigt utseende
Om du arbetar med att sälja inom handeln så vet du att priset är avgörande. Många svenska exportsuccéer som H&M och IKEA bygger på just bra pris. Bra varor till bra priser. Gekås i Ullared drar enorma mängder människor på löftet om bra pris.
Tricket med priskommunikation är att uppfattas som billig utan att ha ett billigt utseende. På Right Thing united har vi under den senaste tiden arbetat oss igenom all priskommunikation för en av våra två dagligvarukunder, Eurocash – en gränshandelskedja som omsätter 1,5 Mkr/år. Gränshandeln med dagligvaror existerar just för att dagligvaror är billigare i Sverige än i Norge. Men när man åker en längre sträcka för att handla så kan man ju lika gärna åka till den som har bäst pris. Eurocash kommer ofta högt eller högst i prisjämförelser som görs i gränshandeln. Så pris är viktigt för dem och det är viktigt att priset är tydligt och syns.
Men mycket annat måste också rymmas i kommunikationen. Varan med namn, bild och all övrig information. Och så den givna “splashen”, som är en hel vetenskap i sig. Sedan ska det gärna finnas plats för lite långsiktigt varumärkestänk också. Och med över 10 000 olika informationspunkter dagligen så måste prisinformationen vara lätt att hantera i olika situationer. Priskommunikation är med andra ord betydligt mer komplicerat (och därmed också värt att lägga tid på) än man kan tro.
Från Right Thing uniteds sida har det varit ett roligt och intressant uppdrag. Så här säger Eurocash Marknadschef Henrik Almqvist om resultatet:
”Mycket säljande och tydlig priskommunikation som absolut kommer att bidra till att höja snittköpet per kund.”