Eurocash – Varumärkesstrategi

Att formulera sitt erbjudande i ett (eller åtminstone ett par) ord.
Av Simon Syrén 2 månader sen
Eurocash butiksingång

Vi har under fem år arbetat med Eurocash, en dagligvarukedja i gränshandeln som omsätter 1,5 Mkr/år. För två år sedan började Eurocash gemensamt med oss fundera över vilken bild av verksamheten vi bygger över tid.

Kommunikationens uppgift är i grund och botten att informera mottagaren om att priserna i gränshandeln är lägre än i Norge i allmänhet, i synnerhet om du handlar på Eurocash. De kampanjer som gjordes historiskt handlade om just detta. Man informerade om pris, gärna på ett säsongsbetonat vis, men med i grund och botten rationella värden, som därmed är kopierbara. Eurocash kände därför, gemensamt med oss, att det både rymdes och behövdes adderas en emotionell anledning, unik för kedjan, som kunde byggas över tid.

Att vara svensk

För att undvika att det skulle bli en skrivbordsprodukt tilläts arbetet med att utarbeta en varumärkes-/kommunikationsstrategi löpa parallellt med det operativa kampanjarbetet under ett halvår. Huvuddragen formaliserades i ett antal gemensamma workshops och mellan dessa genomförde vi inom Right Thing united idéprocesser fokuserade på varumärkesfrågan i samband med säsongens olika kampanjperioder.

I ett tidigt skede kom vi gemensamt med Eurocash fram till att det bor något intressant i Svenskhet. Eurocash företrädesvis norska kunder väljer ju att gränshandla eftersom att dagligvaror är billigare i Sverige. Då kan det ju inte vara fel att uppfattas som svensk. Detta skulle dessutom differentiera Eurocash från många av kedjans konkurrenter som, antagligen i någon slags trygghetssträvan, satsar på att uppfattas som Norska.

Nästa steg bestod i att definiera vad det är med svenskhet som kan tilltala de norska konsumenterna. Som i så många andra framgångsrika varumärkes-/kommunikationskoncept så fanns lösningen i Eurocash kärna. Eurocash är en gränshandelskedja. Vi är på andra sidan gränsen. Men gräns är ju något negativt. Vi är inte en främling på andra sidan gränsen. Vi är inte så olika. Vi är grannar. Kommunikationskonceptet “Den goda grannen” var fött.

Oss grannar emellan

Inom ramen för konceptet eftersträvar vi att vara vänliga och familjära, att på ett hjärtligt sätt undersöka likheter och olikheter mellan norrmän och svenskar, samt att vara den trevliga grannen som man litar på och gillar att besöka. En känsla av att kommunicera “oss grannar emellan” om man så vill. Under det dryga år som har förflutit sedan kommunikationskonceptet utarbetades har vi hunnit genomföra ett antal olika kampanjer (se exempel nedan) och både vi och Eurocash känner oss nöjda med resultatet.

”Det är mycket positivt att vi med “Den goda grannen” har hittat en strategi som på ett sympatiskt och kommunikativt intressant sätt låter oss dra nytta av det trygga i att vara svenska.”

– Eurocash Marknadschef Henrik Almqvist om resultatet.

Här följer ett urval av de kampanjer vi tagit fram för Eurocash:

Fårikål – vad är grejen?

Julkampanj: Godare jul med grannen

Grannkampanj: Världens bästa nabo

Grannkampanj 1

Grannkampanj 2

Påskkampanj: Den godaste påsken är svorsk

Grillkampanj: Grannen grillar! Du också?

Höstkampanj: Välkommen på prisjakt i Sverige

Intresserad?

Vill du veta mer om hur vi tänkte här? Kontakta Simon på
0733 60 90 93 eller på simon.syren@rightthing.se.

Eller vill du att vi kontaktar dig?

detta arbete delades 0 tider
 000