Magnusson & Freij – Marknadsstrategi

There is no silver bullet. Dagens marknadsföring är en 10-kamp och för att hänga med behöver du bemästra alla grenarna.
Av Henrik Björklund 1 år sen
Magnusson & Freij - städmaskiner

Modern marknadsföring är ett system, baserat på fakta och med mätbara konsekvenser!

Att internet har påverkat våra köpbeteenden, och därmed också hur vi påverkas av marknadsföring, är ingen nyhet. Det går att läsa överallt. Det finns också gott om evangelister bland oss konsulter som påstår sig ha hittat den moderna marknadsföringens silverkula – DET som kommer att göra den stora skillnaden. Gör si så kommer försäljningen skjuta i höjden, eller gör så får ni mängder av leads för säljarna att följa upp. Riktigt så enkelt är det sällan.

Modern marknadsföring är inget 100-meterslopp, det är en 10-kamp. Minst. Grundprinciperna för marknadsföring och försäljning har inte förändrats det minsta. Oavsett om vi kallar det B2C eller B2B är det fortfarande människor som handlar. Och de ska fortfarande igenom samma köpprocess. Du måste veta att företaget/varumärket finns och förstå vad de erbjuder för att kunna värdera deras erbjudande mot dina behov. Du behöver dessutom gilla vad de står för, säkerställa att de har det bästa erbjudandet och få ett schysst pris på en specifik lösning/produkt som passar just dig för att du ska vilja handla. Det är samma gamla köpresa. Du gör den bara på ett annat sätt idag, ett sätt som marknadsföringen måste anpassas efter.

Magnusson & Freij – ett av Västsveriges ledande bolag inom förbrukningsmaterial.

Vi fick ett uppdrag av Magnusson & Freij, ett av Västsveriges ledande bolag inom förbrukningsmaterial, då de ville hitta på något för att öka sin affär inom nya kundsegment. På en hårt konkurrensutsatt marknad, där produkterna i stor utsträckning är lågintresse och stora volymer säljs i webbshoppar, behövde vi hitta ett sätt för Magnusson & Freij att sticka ut, attrahera nya kunder och ta dem hela vägen genom köpprocessen.

Vårt arbete började med att, tillsammans med ledningen för Magnusson & Freij, analysera de målgrupper de ville nå och skapa ett antal “personas”, ett slags typfigurer som fick representera respektive grupp. Vi jobbade igenom deras karaktärer och beskrev deras köpprocess samt hur de tar till sig information och i vilka digitala och sociala kanaler de är aktiva. Därefter utformade vi budskap anpassade till respektive “personas” egenskaper och var i köpprocessen de befann sig.

Från teoretisk analys till praktisk verklighet.

Som konsekvens av målgruppsanalyserna har vi sedan genomfört ett antal “nödvändiga” projekt. Vi har vidareutvecklat Magnusson & Freijs webbplats och e-handel till att också fungera i telefonen (responsiv design), vi har etablerat en närvaro åt dem i utvalda sociala medier och vi har också hjälpt dem att komma igång med ett regelbundet flöde av innehåll riktat till deras utvalda målgrupper (content marketing). Det senare består av såväl tips och nyhetsartiklar som kundcase och produkterbjudanden – ibland som text och bild, ibland som film. Underliggande finns också en sökordsmarknadsföring (Adwords) och en remarketing-kampanj (digital annonsering som träffar personer som besökt en viss webbplats).

Syftet är att så sakteliga vidga “säljtratten”, så att fler potentiella kunder trillar i, samt att med relevant content och en väl fungerande webbplats guida dem nedåt i tratten mot ett köpbeslut. Med ökad kännedom, förstärkt förtroende och bättre kunskap om produktbredden får man fler förfrågningar (leads) och i förlängningen ökad försäljning. Ingen quick-fix, ingen silverkula, men väl ett modernt och långsiktigt hållbart marknadsföringssystem.

Vårt samarbete med Magnusson & Freij har så här långt har lett till ökad uppmärksamhet, positiv återkoppling från kunder och partners och inte minst en ökad tillströmning av såväl kundförfrågningar som faktiska affärer.

Här följer ett urval av bilder och filmer från arbetet och marknadsföringen vi gör tillsammans!

Våra öppettider, februari 2017

Magnusson & Freij - chaufför

Magnusson & Freijs egna chaufför, Sonny

Magnusson & Freij - mobil webb

Mobil webb

Magnusson & Freij - service

Kundservice i butik

Magnusson & Freij - moppvägg

Sveriges längsta moppvägg

Magnusson & Freij - städmaskinsservice

Städmaskinsservice

Magnusson & Freij kan ni besöka på Argongatan 12 i Mölndal, eller deras webbshop: www.magnusson-freij.se! Arbetet utför vi ihop med Softgear, partner till oss när det gäller webbutveckling. Är det några detaljer i arbetet du funderar över? Välkommen att höra av dig till Micaela AhdrianHenrik Björklund eller via formuläret till höger. Eller sväng förbi oss på en kaffe!

Intresserad?

Vill du veta mer om hur vi tänkte här? Kontakta Henrik på
0766 333 299 eller på henrik.bjorklund@rightthing.se.

Eller vill du att vi kontaktar dig?

Dina personuppgifter är jättefina. Därför håller vi dom i säkert förvar. Genom att skicka in detta formulär godkänner du vår personuppgiftspolicy.