Marknadsföringsskitsnack – Topp 10*.

*The ultimate marketing bullshit top 10 list
Av Simon Syrén 1 år sen

Hur kunde jag missa detta? Mark Ritson är ju lite av en husgud för mig. Han är vårdslös och rolig i sitt tal och extremt tydlig och vetenskaplig i sina rekommendationer. I november 2020 sammanställde han The ultimate marketing bullshit top 10 list i en artikel på Marketing Week.

Artikeln är som alltid välskriven och han slår ned på ett antal punkter som han betraktar som extremt skitsnack. Han viktar det utifrån hur mycket skitsnack det är på en 10-gradig skala baserat på en 5-punktslista. Det multiplicerar han sen med hur stor skada “skitsnacket” har gjort i världen. Även det på en 10-gradig skala.

På listan hittar vi allt från ett företag som har gjort pompösa kampanjer (men pga att de är företag inte fått så stor spridning) till Maslows behovstrappa, som beskrivs som helt värdelös (till och med av Maslow själv) och Seth Godins storytelling vilka båda har fått mycket stor spridning och enligt resonemanget gett stor skada.

Det är ingen idé att jag försöker avkoda hela artikeln här. Jag ger dig istället rådet att läsa den.

Ytterligare en av de tio på den initiala listan är Adidas VD med ett beslut att strypa varumärkesbyggande kommunikation på TV till förmån enbart digital (kortsiktig aktiverande?) kommunikation. Här hittar du även Simon Peels (Snr. Director Global Media – Adidas) nästan smärtsamt ärliga dragning på EFF Week om deras tillkortakommanden pga att ha varit alltför kortsiktiga. Kikar du på den så är det 17 väl spenderade minuter.

Det är oerhört intressant att notera att de menar att 65% av kortsiktig försäljning kan attribueras till varumärkesbyggande (långsiktig) marknadsföring. Jag antar att 60/40-regeln lever och frodas.

Det som hänt sedan dess (det var ju ca ett år sedan) är att Marketing Weeks läsare har lyckats med konststycket att få Mark Ritson att ändra åsikt och upprätta en ny lista som publicerades i en artikel i april 2021.

I denna artikel finns även en presentation i filmformat. Den är ca 1 timma lång och värd varje minut (trots dåligt ljud och bristfällig bildkvalitet).

Denna gång har Simon Sinek och hans Golden Circle smugit sig in på listan. Jag har ofta använt mig av denna modell och jag tycker den har fyllt en viktig funktion. Men jag har lika ofta tänkt att många företag har svårt att ens upprätthålla kännedom i sin målgrupp och förklara VAD de gör. Att då fundera över och försöka kommunicera VARFÖR man gör det man gör kan kännas både bortkastat och meningslöst. Nike och deras ”Just Do It” används ofta som exempel på ett företag som framgångsrikt kommunicerat sitt VARFÖR.
Ett tydligt VARFÖR som ger dem konkurrensfördelar. Ja! Men Nike har kanske en 100%-ig varumärkeskännedom i sin målgrupp som dessutom vet vad de erbjuder. Då kanske det är relevant att fråga sig varför finns vi (?) och försöka kommunicera det. Men hur många industriföretag som har obefintlig varumärkeskännedom och likaledes mycket låg insikt om vad de erbjuder men som ändå lagt tid och resurser på att fundera över VARFÖR de finns pga Simon Sinek och hans modell vill jag inte tänka på.

Till min stora glädje huserar Rosser Reeves “USP” (Unique Selling Proposition) överst på listan. En modell som jag aldrig riktigt förstått nyttan av eller gillat. Riktig unikitet lyser med sin frånvaro i de allra flesta branscher. I dessa sammanhang nämns även SWOT-analys. En övning som jag motvilligt tvingats igenom många gånger genom åren utan att riktigt fatta vad det ska vara bra för i marknadsföringssammanhang (den är säkert bra i renodlade affärsutvecklingssammanhang). Kan vi inte förpassa dessa två modeller ihop med AIDA-modellen till historiens mörka vrår där de hör hemma?

Listan och genomgången är mycket rolig och intressant. Det mest intressanta kommer på slutet när Mark Ritson av en åhörare får frågan om hur motsatsen, topp 10-listan på bra marknadsföringsinsatser, skulle se ut (länk till rätt tidpunkt här). Det han konstaterar är att om man gör motsatsen till skit så blir det bra.

Där hittar vi en lista på 10 saker som är värda att göra om man vill ha ett bra resultat av sin marknadsföring.

Vill du ha hjälp att exekvera på en sådan lista hör av dig till oss.

Kategorier:
  Insikter, Right Thing