Föreställ dig att du är på en lunchrestaurang med två kollegor. Det mesta på menyn ser gott ut! Efter mycket vånda väljer du Dagens kött, medan dina kollegor tar Dagens fisk respektive Dagens vego. När ni har fått in maten och börjat äta inser du att dina kollegors rätter smakar mycket bättre än din. Du grämer dig. Men äter självklart ändå upp din mat eftersom du har betalat för den, är hungrig och inte har mycket annat att välja på.
Tänk dig nu istället att era tre lunchrätter är delar i en av våra digitala kampanjer. Då hade du inte alls behövt äta upp ditt tråkiga kött. Istället hade du kunnat byta ut det du hade kvar mot fisk eller vegetariskt. Eller varför inte lite av båda, beroende på vad som kändes godast för stunden?
Löpande optimering är en viktig ingrediens i de allra flesta av våra digitala kampanjer. Eftersom vi tar hand om allt från mediestrategi, inköp och placering till utformning av budskap, digital produktion och spridning har vi kontroll över hela kedjan och kan vara snabbfotade i alla led. Tack vare att vi samarbetar med en “AdServer” har vi dessutom verktygen för att, under kampanjens gång, följa hur de olika enheterna, placeringarna eller budskapen presterar. Är det någon del som går riktigt starkt kan vi allt som oftast flytta pengar dit från någon annan som presterar lite sämre. På så sätt ser vi till att du får ut så mycket som möjligt av din investering.
Optimering (och uppföljning) är också ett sätt att hela tiden lära sig inför framtiden, vilket ökar chansen att pricka ännu mer rätt från början för varje kampanj vi genomför tillsammans.