Internet och lagarna

– vad du som marknadsförare behöver ha koll på
Av Cecilia Söderberg 4 år sen

Det är en riktig snårskog det här med juridik. När man dessutom drar in marknadsföring i ekvationen blir det om möjligt än rörigare. Det snackas GDPR, konsumentskydd, cookies och reklamlotterier. Vad behöver du som marknadsförare ha extra koll på? Advokaten Erik Ullberg från Wistrand Advokatbyrå höll i årets andra Kunskapsfrukost, och jag har gjort mitt bästa för att översätta de viktigaste delarna av föreläsningen till svenska på en nioårings nivå.

Det är en komplex process att lagstifta på EU:nivå. Och det är mycket information du som marknadsförare måste förhålla dig till. Värt att börja med är strategin Digital Single Market (DSM), EU:s sätt att försöka anpassa omvärlden efter den digitala tidsåldern. Strategin syftar till att förbättra de juridiska spelreglerna inom den digitala världen. EU-medborgare har tidigare kunnat uppleva nationella hinder för handel och online-tjänster över gränserna. DSM öppnar för nya möjligheter och ska göra även göra internet till en säkrare plats när det kommer till plattformars transparens, dataskydd och hantering av känslig data, exempelvis personuppgifter. Enligt EU:s beräkningar kommer DSM också att leda till stora vinster och många nya jobbmöjligheter.

GDPR och E-privacyförordningen

Det har nu gått ett år sedan dataskyddsförordningen (GDPR) trädde i kraft med buller och bång och säkert har du mött begreppet. I korthet handlar den om att skydda enskilda människors grundläggande rättigheter och friheter i hanteringen av deras personuppgifter. E-privacyförordningen säkrar upp att samma integritetsskydd krävs också i sammanhang som exempelvis e-mail, chattar och Skype.
Här har tidigare funnits en osäkerhet i vilka digitala tjänster som faller under vilken lagstiftning. Dvs säkerställ att du följer GDPR i alla sammanhang så ska ni vara på rätt spår.

Konsumentskydd

Konsumentskyddslagen finns till för att skydda dina rättigheter som konsument. Eftersom vi som konsumenter nu handlar mer med andra länders företag inom EU finns det ett behov av att stärka upp konsumentskyddet inom EU. Skulle en tvist uppstå vill EU att den nationella konsumentskyddet (läs konsumentombudsmannen) ska hjälpa till i processen och underlätta för dig i din kontakt med näringsidkare. Den ska också, förutom att försäkra att alla varor inom EU är äkta, också se till att du som konsument får rätt information inför ditt köpbeslut när du handlar online, oavsett i vilket land inom EU bolaget du handlar från finns.

Nya spelregler för reklamlotterier

Nya regler för reklamlotterier och tävlingar har trätt i kraft. Tidigare har det i praktiken varit förbjudet att arrangera eller gynna lotterier och tävlingar som sker i säljfrämjande syfte. Den 1 januari i år gick en ny lag igenom. I enlighet med den nya lagen kan företag anordna lotterier och tävlingar utan krav på någon insats från den som deltar. Spännande möjligheter i många konverteringssammanhang.

Avslutningsvis kan jag bara säga att det är rätt mycket att ha koll på, och jag har inte på långa vägar lyckats inkludera allt i denna text. Känner du dig lite borttappad kan jag varmt rekommendera att surfa in en sväng eller tre på EU-kommissionens hemsida. Där finns hur mycket information som helst att inhämta.

Kategorier:
  Analys och strategi, Sociala medier