Termo – Förpackningsdesign

Syns du inte, finns du inte.
Av Simon Syrén 2 år sen
Termo - Förpackningsdesign

Bakgrund

Termo är ett anrikt svenskt varumärke som sedan början av 1900-talet tillverkar högkvalitativa underställ till yrkesutövare och friluftsintresserade. Från att tidigare ha fungerat som en OEM/B2B-leverantör har Termo på senare tid inlett en satsning gentemot konsument under eget varumärke. Ett av våra senaste projekt för Termo är en funktionell förpackningsdesign som tar för sig i butiksmiljön.

Genomförande

Som vi ser det fyller en förpackning tre funktioner. Bortsett från den uppenbara, att skydda varan under transport, så kan man addera två viktiga funktioner. Dels ska förpackningen ge en känsla för varans kvalitet, dels har den till uppgift att få konsumenten att se varumärket och dess produkter vid inköpstillfället. Bägge dessa uppgifter löstes ut genom att fokusera på kompromisslöshet.

Termo är kompromisslösa och högkvalitativa produkter. Genom att vara kompromisslösa i förpackningsdesignen kunde vi förmedla den känslan samtidigt som vi kunde skapa ett högt obs-värde i butiksmiljön.

Själva förpackningen består av två delar. En inre låda som plagget ligger i och en yttre sleeve som enkelt kan öppnas och återslutas. Detta så att konsumenten kan öppna förpackningen, vilket man ofta gör, utan att förpackningen skadas.

Den yttre delen färgades kompromisslöst helt i Termos signaturfärg, orange, vilket skapar hög synlighet i butik. Den inre färgades helt svart, för att framhäva plaggets färg och struktur. Ytterligare tryck på förpackningen begränsades till enbart logotypen och generell information. Plaggspecifika uppgifter adderas som en sticker. Behovet av att visa plagget bedömdes inte som stort, då återförsäljaren i de allra flesta sammanhang exponerar plaggen på galge i anslutning till förpackningarna.

På detta vis skapades ett anpassningsbart system som inte kräver unika förpackningar för varje produkt och som syns bra i butik.

“När vi började vårt arbete att förnya vårt Termosortiment var en viktig del att vi ville ha en förpackning som verkligen syntes i butik. Ny logotype och grafisk profil arbetades fram internt och när vi sedan skulle utveckla den nya förpackningen blev Right Thing United vår partner. Vi är mycket nöjda med detta samarbete och framförallt med resultatet. Vi fick verkligen en förpackning som syns i butik.”
– Håkan Englund/CEO Termo original

Termo - Förpackningsdesign

Termo - Förpackningsdesign

Intresserad?

Vill du veta mer om hur vi tänkte här? Kontakta Simon på
0733 60 90 93 eller på simon.syren@rightthing.se.

Eller vill du att vi kontaktar dig?

Dina personuppgifter är jättefina. Därför håller vi dom i säkert förvar. Genom att skicka in detta formulär godkänner du vår personuppgiftspolicy.