Bakgrund
Två gånger om året tar Icebug fram en Workbook, som är en katalog som presenterar kommande säsongs produkter för säljare och återförsäljare. Workbooken används under en begränsad införsäljningsperiod på Icebugs samtliga marknader i Europa, Amerika och Asien. Inför 2015 ville Icebug skapa ett modernt säljverktyg med lägre miljöpåverkan och valde därför att lansera sin höst- och vinterkollektion digitalt.
Idé
Idén var att skapa en digital produktkatalog med innehåll som lätt kan uppdateras. Katalogen ska gå att nå även när internetuppkoppling saknas och ska alltid visa en uppdaterad översikt av kollektionen. Dessutom ska distribution av den digitala katalogen och kompletterande marknadsmaterial ske med minsta möjliga miljöpåverkan.
Genomförande
Vi byggde Icebugs workbook som en webb-app med egen URL och distribuerade katalogen genom att skicka ut en länk. När länken öppnas sparas innehållet i enhetens cache-minne, vilket säkerställer att katalogen alltid går att läsa från mobil, surfplatta eller dator, även när internetuppkoppling saknas. Webb-appen uppdateras dessutom automatiskt så fort tillgång till internet finns. Det gör att den woorkbook som sparats ner alltid innehåller kollektionens senaste ändringar. Workbooken har som webb-app dessutom ett djup och en interaktivitet som inte går att få i en trycksak.
Med miljön i åtanke producerades så mycket som möjligt digitalt. Icebugs säljare kommer även fortsättningsvis att behöva lämna underlag för enskilda produkter till sina kunder, varför vi gjorde produktblad för alla produkter, men även dessa levererades digitalt och printas alltså bara i de antal som behövs. Det enda säljstöd som producerats fysiskt och levererats är en översiktskarta nedvikt från A2 till A4.
Resultat
Projektet genomfördes utan att överskrida tidigare års totala produktionskostnad. Den digitala produktkatalogen har tagits emot med positiva kommentarer av såväl säljare som kunder, som upplever att det är en effektiv och samtida lösning. Hos Icebug är man också nöjda. Inte minst med det faktum att workbooken har kunnat göras så lättöverskådlig och i så många dimensioner plus att den alltid kan hållas aktuell och uppdaterad.
Målet att spara miljön känner man också att man har uppnått, eftersom det inte längre trycks upp tusentals kataloger som ska skickas med lastbil över Europa eller med flyg till Amerika och Asien.
“Vi hade funderat ett tag på att ändra inriktning och modernisera vår workbook, digitalisera och göra den mer attraktiv. Vi hittade dock ingen plattform som passade våra behov och förutsättningar. RTu tog sig an uppgiften och levererade en lösning som överträffade våra förväntningar och som numera är ett oumbärligt verktyg vid vår införsäljning, kundkontakt och varumärkesbyggnation.”
– Tomas Johansson, Marketing Manager Icebug