Easy-Laser – Leadsgenerering

Säljdrivande kommunikation som också bygger varumärke.
Av Simon Syrén 2 månader sen

På Right Thing united har vi idag ett antal framsynta kunder inom B2B-segmentet som, med eftertryck, insett att dagens digitala möjligheter öppnar för kostnadseffektiv och mätbar leadsgenerering. Det som traditionellt sett har varit B2B-företagens största svårighet – den smala målgruppen – har med dagens teknik förvandlats till deras största möjlighet.

Förr var frågan “var hittar man kunderna?” eller kanske “var hittar man de som letar efter laseruppriktningsverktyg?” Vår kund Easy-Laser har koll på det här. De vet att de som ska köpa laseruppriktningsverktyg gör som alla andra. Först och främst, de Googlar. Men de söker också på YouTube – och befinner sig, precis som de flesta andra, på Linkedin och Facebook.

Alla de här tekniska plattformarna erbjuder fantastiska möjligheter för att skjuta prick på smala målgrupper. Idag kan man helt enkelt hitta målgruppen – om man vet att verktygen för att göra det finns och hur de fungerar vill säga. Har man sin målgrupp korrekt inställd så blir arbetet väldigt kostnadseffektivt, eftersom digital räckvidd är relativt billig. Och tur är det, för interaktionsgrad (eller antalet kontakter) är en viktig parameter.

Våra egna erfarenheter och branschens benchmark säger att det oftast krävs minst sju interaktioner för att få till en första motreaktion från mottagaren. Vi pratar om interaktioner med en annons, ett sökord, en googling, ett socialt inlägg… o s v. Först den åttonde gången en presumtiv kund är i kontakt med företaget i fråga är hen redo att exempelvis be om offert, ta kontakt eller handla.

Precis som förr i tiden kan alltså inte en annons, ens i någon av dagens alla kostnadseffektiva kanaler, ensam sälja en produkt. Det behövs något mer. Och det är här varumärkesbyggandet kommer in i bilden. För att nå framgång behövs det övertygande och proffsig argumentation i de uppsökande enheterna och det behövs en samtida och konverterande webbplats som kan fungera som ett nav för marknadsbearbetningen över tid. Beståndsdelarna är alltså:

  1. Räckvidd i digitala kanaler riktad mot rätt målgrupp.
  2. Bra och spetsigt innehåll med värde för målgruppen.
  3. En samtida och konverterande webbplats.

Det är just de här tre sakerna vi har fokuserat på tillsammans med vår kund Easy-Laser, ett svenskt företag med global verksamhet som tillverkar just laseruppriktningsverktyg. Genom att jobba med detaljerna i varje steg kan Easy-Laser idag räkna in uppåt 100 kvalificerade leads i månaden, genererade via digitala kanaler. Dessutom känner organisationen att den digitala kommunikationen samtidigt tydligt bidrar till hur bilden av deras varumärke förändras från att vara en global spelare till att vara en global ledare.

Så här säger Rustan Karlsson, marknadschef på Easy-Laser, om vårt samarbete.

”Vår digitala resa ihop med RTu är mycket framgångsrik, på flera sätt. Vi ser en stor ökning av leads, och jag vill påstå att Easy-Laser som varumärke har stärkts tack vare den kommunikation de har skapat, inte minst för vår nya produktgeneration XT!”

Intresserad?

Vill du veta mer om hur vi tänkte här? Kontakta Simon på
0733 60 90 93 eller på simon.syren@rightthing.se.

Eller vill du att vi kontaktar dig?

detta arbete delades 0 tider
 000