Case: Team Sportia

Med konceptet KlassikerProdukter lyckades Team Sportia dra helt nya växlar av sitt samarbete med En Svensk Klassiker – och knep samtidigt en nominering till Årets bästa sponsring i Gyllene Hjulet. Vi var med från första stavtaget.

KlassikerProdukter – bra sponsring är mer än bara köpt anseende

Bakgrund

Det hela började med att Team Sportia funderade över om det fanns något sätt för dem att dra större nytta av sitt partnerskap med En Svensk Klassiker och samtidigt hjälpa En Svensk Klassiker att nå ut till Team Sportias stora kundgrupp. Samarbetet hade man inlett redan 2010 men aktiveringen hos handlarna hade inledningsvis varit ganska låg. Handlarna har i dagens hårda retailklimat inte tid för så värst mycket mer än att ta hand om kunderna och endast ett fåtal hade valt att genomgå den utbildning som krävdes för att kunna certifiera sig som ”Klassiker-butik”. Man behövde med andra ord hitta ett koncept som passade bättre in i handlarnas vardag och drog nytta av de kvaliteter som redan fanns inneboende i Team Sportias organisation.

Idé

I Team Sportias sortiment finns mängder av produkter som är särskilt lämpade att användas i samband med långlopp och träning inför långlopp. På initiativ från Team Sportia själva byggdes konceptet kring dessa, istället för kring butikerna, vilket skapade en naturlig mötespunkt för butikspersonalen och den ambitiösa utövaren. Kompetens och erfarenhet fanns ju redan i kedjan, även utan certifierande utbildning.

KlassikerProdukter är ett sätt för personalen att enkelt identifiera vilka kunder som befinner sig i målgruppen och erbjuda dem service. Märkningen är en signal till de ”rätta” kunderna var de ”rätta” produkterna finns. Inte de nyaste eller fräckaste. Utan de som är noga testade och utvalda för att stå pall för, och underlätta, en seriös klassikersatsning.

Genomförande

Under 2015 hade Team Sportia 107 KlassikerProdukter i sitt sortiment. Beroende på hur många produkter butikerna tog in, och vilken service de kunde erbjuda, delades de upp i tre engagemangsnivåer – KlassikerÅterförsäljare, KlassikerButik och KlassikerCenter. Respektive butik försågs sedan med ett butiksmaterial anpassat efter deras engagemangsnivå. Konceptet gavs också stort utrymme i Team Sportias webbshop.

Med kommunikationskonceptet ”Gör det inte svårare än vad det är” som anslag, jobbade vi sedan målsökande med digitala enheter för att nå rätt målgrupp och lotsa dem till butik eller till webbshopen. Vi tog även fram material för smala media med syfte att bygga anseende för Team Sportia och kännedom om En Svensk Klassiker. På en egen mikrosajt samlade vi sådant som tips, erbjudanden och kunskapsfilmer – ett innehåll som också omsattes i ett fylligt tips- och rabatthäfte för butik.

  • Film:

Resultat

KlassikerProdukter säljs idag av samtliga Team Sportia-butiker i landet. För de varugrupper som innehåller KlassikerProdukter ökade försäljningen med 7,3 procent under 2015, att jämföras med Team Sportias totala försäljningsökning för fjolåret på 3,4 procent. KlassikerProdukter hjälpte därför inte bara till att stärka Team Sportias position inom prioriterade områden som löpning, längdskidåkning och cykel. De var en starkt bidragande orsak till kedjans positiva försäljningsresultat.

För En Svensk Klassiker innebär framgången med KlassikerProdukter bland annat att man fått 85 nya reklamplatser där deras varumärke aktiveras året runt. Konceptet marknadsförs dessutom löpande, vilket ger ytterligare exponering.

Sponsorsatsningen har med andra ord många vinnare. En Svensk Klassiker får ökad kännedom och fler deltagare. Deltagarna får rätt utrustning. Team Sportias leverantörer når ut med sina premiumprodukter. Och Team Sportia själva får ökat anseende och förbättrat resultat.

Som bonus har konceptet KlassikerProdukter nominerats i kategorin ”Årets bästa sponsring” i Gyllene Hjulet 2016, en tävling som skulle kunna beskrivas som Sponsrings- och eventföreningens motsvarighet till Guldägget. Vem som vinner avgörs den 7 april.

Intresserad?

info_icon_large

Vill du veta mer om hur vi tänkte här? Kontakta Simon.

Simon Syrén Account Director/Strategy 0733 60 90 93

Simon är en unik kombination av rutin och ambitioner. Han började på reklambyrå som ateljélärling för 30 år sedan och har arbetat sig uppåt. Idag är han strateg, kundansvarig samt ser till att våra produktioner är kvalitet- och kreativitetssäkrade.

Vill du bli kontaktad?