Bakgrund
Inför lanseringen av Naviate 2015.2 (en samling produkter för effektiv användning av CAD-program och Autodesk-produkter) ville vi skapa fler mätbara resultat. Vi ville även tydliggöra vilka kunder som visade intresse för produkterna samt skapa fler affärsmöjligheter för Cad-Q:s säljare.
Idé
Idén var att tydliggöra nyttan med Naviate 2015.2 genom att publicera en rapport som webbplatsbesökaren kan ladda ner i utbyte mot sin e-postadress. Vi skulle utföra en webbaserad kundundersökning för att ta reda på vad befintliga användare tycker om produkten och publicera deras omdömen i rapporten. Dessutom skulle vi skapa en landningssida och en animerad film som sprids i relevanta kanaler för att nå potentiella användare och se till att all kommunikation riktas mot de målgrupper som Cad-Q redan har identifierat i en befintlig marknadsstrategi.
Genomförande
För att identifiera vilken CAD-relaterad information Nordiska användare ansåg vara värdefull skapade och genomförde vi en omfattande digital undersökning mot befintliga användare. Resultatet av undersökningen sammanställdes sedan i en rapport och blev till grund för innehåll på landningssida och film.
På landningssidan presenterades en sammanfattning av rapporten och argument för att använda Cad-Q:s nya programvara Naviate 2015.2. Om besökaren ville veta mer kunde hen lämna sina kontaktuppgifter för att få tillgång till en animerad film och den fullständiga rapporten. För att locka besökare till landningssidan skapade vi en riktad behaviour targeting och sökordskampanj, där digitala annonser (med eller utan film) placerades i relevanta nätverk och sociala medier. Vi aktiverade även retargeting på Cad-Q:s webbplats.
De e-postadresser som samlades in under lanseringsperioden skickades vidare till säljare som tog kontakt med besökaren för att berätta mer om den nya programvaran.
Resultat
Lanseringen av Naviate 2015.1 är en pågående kampanj. Men under första månaden som kampanjen rullades ut såg Cad-Q en markant ökning av både webbplatsbesök och lämnade kontaktuppgifter. Cad-Q har nu tillgång till värdefull feedback gällande CAD-program, insikter om Nordiska användare och en hel del nya kontaktuppgifter.
För närvarande arbetar vi med att utveckla systemen kring hur vi bygger kampanjerna samt skruvar på detaljer i såväl budskap som kanal och målgruppsförståelse för att lyfta resultatet ytterligare.