2671. Det är antalet gånger vi i genomsnitt rör mobilen per dag. När det är dags för reklampaus under Mästarnas mästare lämnar din blick TV-skärmen, du sträcker dig förstrött efter mobilen och försjunker i Instagram-flödet en stund. Eller kanske väljer du att snabbt kolla inkorgen. Ett beteende som de facto redan har en beteckning: second screening. Trots att hela 95% av Aftonbladets trafik sker via mobilen är den som verktyg för marknadskommunikation fortfarande ett relativt outvecklat område. Vi tyckte det var hög tid att rikta strålkastarljuset mot vår käraste ägodel och bjöd in till en Kunskapsfrukost. Tisdagen den 20 juni klockan 7.30 var kaffet kokat, frallorna uppdukade och morgonens talare redo.
Dags att tänka mobilen först
Vår alldeles egna Director of Digital Media, Sarah Blank, inledde med en exposé i siffror. Hur medvetna vi än är om den nära relation vi har till denna tekniska pryl är siffrorna trots det minst lika häpnadsväckande. Visste du att det totala antalet abonnemang idag motsvarar 66% av den globala befolkningen? Eller att vi har en klinisk term för rädslan att inte vara anträffbar via mobil? (Är du förövrigt nyfiken på att testa ifall du lider av nomofobi, kan du göra det här). I relation till hur mycket vi således använder mobilen, behandlas den ofta fortfarande med ett styvmoderligt grepp inom marknadsföring. Distributionsplaner delas upp i media och digitalt, trots att digitalt i sig är betydligt mer uppdelat än så. Landningssidor utformas med desktop som grund, även om till exempel 90% av all Facebook-trafik sker på mobil. Det är dags att ge mobilen det självklara utrymme i online annonsering som vi ger den i vår vardag. Eller som Sarah uttryckte det: ”Tänk mobilen först, för det är så vi lever”.
Kreativa format + relevanta annonser = nyckeln
Efter Sarahs inledande ord tog Thomas Asserholt över. Han är mannen som jobbat med mobil annonsering lika länge som det funnits och är idag vice VD och partner på Keymobile – ett mobilt annonsnätverk som stöttar några av Sveriges största annonsörer. Bland kunderna hittas inga mindre än H&M, Cloetta och L’oreal. Med avstamp i en beteendeundersökning genomförd i Keymobiles publicistnätverk delade Thomas med sig av deras mest centrala fynd, däribland vad vi köper med vår smartphone och hur inställningen till mobilannonsering ser ut. Föga överraskande har majoriteten genomfört köp med sin smartphone, men när man väl tar en närmare titt på vad som köps framträder skillnaderna. Medan kvinnor uppdaterar garderoben, är män betydligt svagare för elektronik och appar – ett beteende som är centralt att ha i åtanke när det gäller att rikta mobilkampanjer effektivt mot den primära målgruppen. I regel ogillar vi annonser som täcker hela skärmen samt dem som snällt räknar ner någon sekund innan vi får möjligheten att ta oss vidare till det innehåll vi är ute efter. Trots att det med andra ord kan vara lockande med en annons som upptar hela mobilskärmen, höjer Thomas ett varningens finger. Är det värt för varumärket att förknippas med störande annonsering? Idag är möjligheterna fler att tänka kreativt i formatväg – som med en swipekub eller 360 graders video.
På frågan om varför satsa på mobilannonsering följer här de fem mest vägande argumenten:
- Hög räckvidd snabbt
- Många tekniska möjligheter till styrning – exempelvis operatör, mobiltillverkare och väder
- Möjligt att styra geografiskt
- Stora möjligheter till kreativa och relevanta lösningar
- Och till sist men absolut inte minst: vår mest personliga kanal!
(Källa: Keymobile)
7 nyckelfrågor inom mobil marknadsföring
”…it’s no longer a case of asking whether mobile marketing important, we know it is! It’s now a question of using the statistics to understand how consumers behave when using different types of mobile devices, often alongside larger format devices and what their preferences are.”
– Dave Chaffrey (2017)
Dave Chaffrey på Smart Insights har gjort oss en tjänst genom att sammanställa en statistiköversikt för just mobil marknadsföring. Han berättar om hur han och hans team effektivt delar upp sitt arbete under sju nyckelfrågor gällande mobilt som marknadsförare måste kunna besvara för att kunna accelerera inom sitt fält:
Q1. Time spent using mobile media
Q2. Percentage of consumers using mobile devices
Q3. How many website visits are on mobile vs desktop devices?
Q4. Mobile conversion rates vs desktop and visit share for Ecommerce sites?
Q5. Mobile app vs mobile site usage?
Q6. How important are mobile ads
Q7. What percentage of Google Searches are on mobile?
Dessa utgör en stabil grund för att lära känna dina kunder och deras beteende än bättre. Vill du läsa mer av Chaffreys sammanställning, hittar du den här!
Kalendern i närheten?
Är du redan nu nyfiken på vad hösten kommer bjuda på i kunskapsväg? Då kan vi avslöja dig följande: skriv in den 24 augusti i kalendern för då går startskottet! Vi har den stora äran att presentera Martin Ljungdahl Eriksson från Soundmark som kommer dela med sig hur ljud och musik kan användas för att stärka varumärkesupplevelsen ytterligare. Ett kraftfullt verktyg – använt på rätt sätt. Vill du redan idag säkerställa din plats till morgonens event? Då gör du det smidigt här!
Psst. Du kan så klart komma förbi oss vilken dag du vill på en kaffe, varmt välkommen till Kungsgatan 48A.
Källor: Network World ”We touch our phones 2167 times a day, says study” (2016)