Team Sportia – KlassikerProdukter

Med konceptet KlassikerProdukter lyckades Team Sportia dra helt nya växlar av sitt samarbete med En Svensk Klassiker och knep samtidigt en nominering till Årets bästa sponsring i Gyllene Hjulet. Vi var med från första stavtaget.
Av Simon Syrén 7 år sen
Team Sportia – KlassikerProdukter

Bakgrund

Det hela började med att Team Sportia funderade över om det fanns något sätt för dem att dra större nytta av sitt partnerskap med En Svensk Klassiker och samtidigt hjälpa En Svensk Klassiker att nå ut till Team Sportias stora kundgrupp. Deras samarbete inleddes redan 2010 men handlarna hade inledningsvis varit ganska inaktiva. Handlarna har i dagens hårda affärsklimat inte tid för så mycket mer än att ta hand om kunderna och endast ett fåtal hade valt att genomgå den utbildning som krävdes för att kunna certifiera sig som ”Klassiker-butik”. Man behövde med andra ord hitta ett koncept som passade bättre in i handlarnas vardag och drog nytta av de kvaliteter som redan fanns i Team Sportias organisation.

Idé

I Team Sportias sortiment finns mängder av produkter som är särskilt lämpade för att användas i samband med långlopp och träning inför långlopp. Genom att bygga konceptet kring dessa, istället för kring butikerna själva, skapades en naturlig mötespunkt för butikspersonalen och den ambitiösa utövaren. Kompetens och erfarenhet fanns ju redan i kedjan, även utan certifierande utbildning.

KlassikerProdukter är ett sätt för personalen att enkelt identifiera vilka kunder som befinner sig i målgruppen och kunna erbjuda dem service. Märkningen är en signal till de kunder, som ska utföra En Svensk Klassiker, om var de “rätta” produkterna som just de söker finns. Det handlar inte om de nyaste eller fräckaste produkterna, utan de som är noga testade och utvalda för att klara av och underlätta en seriös Klassiker-satsning.

Genomförande

Under 2015 hade Team Sportia 107 KlassikerProdukter i sitt sortiment. Beroende på hur många produkter butikerna tog in och vilken service de kunde erbjuda, delades de upp i tre engagemangsnivåer: Klassiker-återförsäljare, Klassiker-butik och Klassiker-center. Respektive butik försågs sedan med ett butiksmaterial anpassat efter deras engagemangsnivå. Konceptet gavs också stort utrymme i Team Sportias webbshop.

Med kommunikationskonceptet: ”Gör det inte svårare än vad det är” som anslag, jobbade vi sedan målsökande med digitala enheter för att nå rätt målgrupp och lotsa dem till butiken eller till webbshoppen. Vi tog även fram material för nischade mediekanaler med syfte att bygga anseende för Team Sportia och göra att fler får kännedom om En Svensk Klassiker. På en egen mikrosajt samlade vi sådant som tips, erbjudanden och kunskapsfilmer – ett innehåll som också omvandlades till ett fylligt tips- och rabatthäfte för butik.

Resultat

I dag säljs KlassikerProdukter av samtliga Team Sportia-butiker i landet. Under 2015 omsatte de 29,4 miljoner kronor tillsammans. För de varugrupper som innehåller KlassikerProdukter ökade försäljningen med 7,3 procent under 2015 (att jämföras med Team Sportias totala försäljningsökning för fjolåret på 3,4 procent). KlassikerProdukter hjälpte därför inte bara till att stärka Team Sportias position inom prioriterade områden som löpning, längdskidåkning och cykel, utan de var en starkt bidragande orsak till kedjans totala positiva försäljningsresultat.

För En Svensk Klassiker innebär framgången med KlassikerProdukter bland annat att man fått 85 nya reklamplatser där deras varumärke syns året runt. Konceptet marknadsförs dessutom löpande, vilket ger ytterligare exponering. Sponsorsatsningen har med andra ord många vinnare. En Svensk Klassiker får ökad publicitet, fler deltagare och deltagarna får även rätt utrustning. Dessutom når Team Sportias leverantörer ut med sina premiumprodukter och Team Sportia själva får ökat anseende och förbättrat resultat.

Som bonus nominerades konceptet KlassikerProdukter i kategorin ”Årets bästa sponsring” i Gyllene Hjulet 2016 – en tävling som skulle kunna beskrivas som Sponsrings- och eventföreningens motsvarighet till Guldägget.

Intresserad?

Vill du veta mer om hur vi tänkte här? Kontakta Simon på
0733 60 90 93 eller på simon.syren@rightthing.se.

Eller vill du att vi kontaktar dig?

Dina personuppgifter är jättefina. Därför håller vi dom i säkert förvar. Genom att skicka in detta formulär godkänner du vår personuppgiftspolicy.