Som kommunikatörer med fokus på digital närvaro berörs vi ständigt av den tekniska utvecklingen. Sedan den 1 september i år visas inte längre Flash i webbläsarna Google Chrome eller Safari. Det har skapat nya förutsättningar och kortsiktigt även en del utmaningar för oss och våra kunder. Konkret innebär det att vi är hänvisade till HTML5 för att vara säkra på att de rörliga banners vi gör kan visas i alla webbläsare.
Officiell webbstandard
HTML5 är en officiell webbstandard och den senaste versionen HTML. Den inkluderar tekniker för video, ljud, grafik och webbapplikationer. Det gör att HTML5 stöds av alla webbläsare och ger ett flertal fördelar i kreationen av bannerannonser för mobil. Ett annat plus är att HTML5 är kompatibelt med Apples produkter – Flash-banners har nämligen aldrig kunnat visas i iPhone och iPad.
Utmaningarna består i kreationen av HTML5-banners. Dels behöver man komma ihåg att HTML5-banners består av ett flertal filer och resurser (HTML, JavaScript, bild, film, ljud, typsnitt till exempel). Det gör att bannern snabbt väger mer, men förenklar också i och med att mottagaren inte behöver installera någon programvara för att se annonsen. En HTML5-banner har till exempel en videotag som utnyttjar webbläsarens egen videospelare. (För att se Flash-banners är man tvungen att installera en Flash Player.) Storleken (= mängden data) skapar också problem, eftersom många av publicisterna har satt begränsningar på hur stora banners får vara. Alternativt kan det betyda högre kostnader för att distribuera innehållet.
Vi upplevde att den här förändringen kom med relativt kort framförhållning. Just nu genomgår både de som publicerar annonser och vi på byråsidan en stor omställning. Innan alla parter fått nya principer och system i ordning och fått mer vana av att hantera banners gjorda i HTML5 kan det upplevas som lite stökigt. Och att det blir något dyrare framöver beror på att HTML5-banners tar mer tid att producera än Flash-banners.
Öppnar upp för fler möjligheter
Att den här nya tekniken representerar morgondagen är tydligt. För trots att det just nu känns lite knöligt ser vi oerhörda möjligheter. Det skapas möjligheter för att göra helt nya och mer kreativa lösningar. Vi kommer exempelvis att få se allt mer avancerad och målgruppsanpassad eller till och med individuellt anpassad reklam i banners. Det finns förutsättningar för att också skapa interaktion direkt i bannern. Under nästa år kommer vi tillbaka med exempel på hur vi drar nytta av den nya tekniken.
Vill ni veta mer om hur vi arbetar med HTML5 eller se exempel på våra produktioner? Kontakta oss!