Tjugo år har gått sedan japanen Shigetaka Kurita introducerade emojis för omvärlden. Det var när han 1999 arbetade med att utveckla en mobil webbplattform med möjlighet att skicka korta meddelanden. Kurita föreslog då att det skulle finnas plats för små symboler, med känsloyttringar – inte sällan inspirerat av japansk seriekonst.
Världens snabbast växande språk
Sedan 2011 är emojis standardiserat i våra mobiltelefoner och har sen dess blivit ett allt vanligare sätt för oss att kommunicera på. Så pass vanligt att somliga till och med hävdar att emoji är världens snabbast växande språk. Det nya universella språket, som idag innehåller över 3000 symboler, har även inneburit nya möjligheter att kommunicera på. Emojis bjuder in till att visa känslor på ett nytt, mer lekfullt sätt, samt underlättar förståelsen av meddelandets innebörd, oavsett modersmål.
Trots att emojin allt som oftast ser snarlik ut på olika plattformar och mobila enheter finns det ändå utrymme för missförstånd och feltolkningar. Exempelvis kan man ta smileyn som ser ut att ånga av ilska, vars ursprungliga betydelse är en min för triumf, eller mer allvarliga fall där jurister och domstolar sedan 2015 får tolka innebörden av emojis i brottsfall som ofta rör olaga hot.
Slutligen är det många som ställer sig frågan hur många fler emojis som kan tillkomma innan det inte längre blir praktiskt att använda dem, och om begränsningar finns, hur väljer man då vilka som ska finnas med och inte? Något som är säkert är dock att användandet av de små symbolerna onekligen är populärt. Bara på Facebook Messenger skickas cirka 5 miljarder emojis varje dag.
—
Författare till denna nyhet är Fredrick Bauer, som just nu genomför sin sista och avslutande LIA-period hos oss på Right Thing united. I juni tar han examen från Sälj & Marknadshögskolan och han hittas bland annat på LinkedIn! Nyfiken på hur du kan arbeta med innehåll och vilka emojis som egentligen är bäst? Då kan du höra av dig till mig, Matilda, via formuläret här på sidan. Utöver att vara handledare till Fredrick är jag även byråns Content & Social Media Manager.