Nu i oktober släppte Google en helt ny version av Analytics: Google Analytics 4 (GA4). Denna version skiljer sig en del från de mindre uppdateringar som oftast går obemärkta förbi. Inte minst med tanke på att du denna gång måste sätta upp en ny egendom i ditt befintliga Google Analytics-konto för att kunna dra nytta av GA4. Då en Google Analytics-egendom börjar att samla data från och med den dagen den sätts upp, innebär det att det är en fördel att redan nu sätta upp en GA4-egendom för din webbplats och/eller app. Men utöver datainsamlingen så finns det givetvis en rad nya funktioner och förbättringar i den nya Google Analytics som du inte vill missa!
För dig som har ett befintlig Google Analytics-konto, den så kallade Universal Analytics (UA), är det ingen panik med att ta fram en GA4-egendom. Ditt gamla konto kommer inte att uppdateras eller försvinna på ett bra tag, men alla nya Analytics-uppdateringar och dylikt kommer att dyka upp i GA4 från och med nu. Du har med andra ord mycket att vinna på att ta fram en GA4-egendom som kan rulla parallellt med din befintliga UA-egendom.
Säg hejdå till vyer och hej till rapporter
Den första uppenbara förändringen vi stöter på är att det inte längre finns några vyer. Det går därmed inte att filtrera datan innan den landar på kontot, utan istället kommer vi behöva sätta upp egna rapporter i Google Analytics 4 som innehåller de filter vi vill ha.
Överlag så finns det betydligt mycket färre “färdiga” rapporter i Google Analytics 4, och hela verktyget verkar bygga på att användaren själv får bygga de rapporter man anser vara relevanta. Men frukta inte: Google erbjuder en uppsjö av färdiga exempel du kan utgå ifrån när du bygger dina egna.
Fokus på kundresan
Den främsta skillnaden är hur rapporterna i verktyget är organiserade. Tidigare har fokus på rapporterna legat mycket på enhet och plattform etc., men nu ligger fokus istället på kundfokuserad mätning. Detta innebär att rapporterna är designade för att hjälpa marknadsförare att kunna djupdyka i olika delar av kundresan. Rent konkret innebär det att vi kan se vilka kanaler som driver nya kunder, se vilken typ av “actions” dessa kunder tar när de är på webbplatsen och om de återkommer efter att de har konverterat.
Spåra besökaren över olika enheter
En viktig funktion som har varit efterlängtad av många, är att Google implementerat möjligheten att enklare kunna följa en och samma användare över olika enheter. Tidigare har en besökare räknats som en besökare när denne är på sin telefon, som ytterligare en besökare på sin dator och som en tredje besökare på sin surfplatta. Nu blir det lättare för marknadsförare att bilda sig en uppfattning kring hur besökare interagerar med företaget över olika enheter och kanaler.
Spårningen sätts upp genom att antingen använda egna “user ID” eller enklast genom att aktivera Google Signals för Google Analytics 4.
Förutspå framtiden med machine learning
Machine learning är något som Google Analytics redan använder sig av. Men nu har denna teknik blivit vassare och kan exempelvis upplysa om datarelaterade trender, som att en produkt som säljs på webbplatsen har en minskande efterfrågan. Teknologin kan även förutspå kundbortfall och hur stor potentiell intäkt ett visst kundsegment har. Då kan du enkelt med hjälp av den informationen vidta åtgärder, som att allokera om budget till andra produkter som är mer efterfrågade.
Djupare integration med Google Ads
Tack vare att Google Analytics 4 kan mäta både webb- och app-interaktioner innebär det att vi nu kan inkludera YouTube-konverteringar som visning och användarengagemang i rapporterna, från både webbplatsen och appen. Denna djupare integration med Google Ads innebär även att vi enkelt kan bygga målgrupper som spänner över både webbplats och app. Konkret innebär det till exempel att en besökare kan utföra en “action” på webbplatsen, och på så vis kvalificerar sig till en målgruppslista. Besökaren går därefter till appen och konverterar. Då plockas besökaren bort från målgruppslistan för att inte ska utsättas för remarketing. Verktyget förstår alltså att samma besökare utför konverteringen på appen.
Effektiv eventspårning
Många av oss har lagt en stor mängd tid på att sätta upp spårning av olika typer av event på webbplatser via Google Tag Manager (GTM). I Google Analytics 4 har Google underlättat eventspårningen för oss. Nu kan vi sätta upp spårning direkt i GA4 för event som scroll på sidan, videointeraktioner, filnedladdningar, internsök och utgående länkklick. Allt du behöver göra är att aktivera spårningen av detta i GA4. En ytterligare skillnad är att spårningen nu sker i realtid.
Nu är det lätt att följa GDPR
Google har i Analytics 4 gjort det lättare att följa GDPR. Det nya är framförallt att det finns ett separat medgivande för Analytics och ett för Ads. Detta kallas för “consent mode” och är designat för webbplatser som behöver slutkundens godkännande för att få samla in data. Vilket ju är de allra flesta webbplatser.
De har även förbättrat “data deletion”-funktionen som finns att hitta i adminpanelen. Nu raderas inte mer data än nödvändigt och det går även att få en förhandstitt på vad som raderas innan man går vidare. Denna funktion används då besökare begärt att deras data raderas.
Funderingar?
Har du några frågor eller funderingar kring Google Analytics är du varmt välkommen att höra av dig till oss på Right Thing media. Vi har många års erfarenhet av Googles hela universum och är en certifierad Google partner. Känner du att du vill lära dig ännu mer om Google Analytics 4 så har Google tagit fram en onlinekurs här.