En felaktig uppfattning om Social selling är ofta att det handlar om att sälja en produkt eller tjänst. Nej. Eller nja. Det handlar om det långsiktiga arbetet bakom, där du som säljare tar hjälp av sociala kanaler för att skapa nya relationer samt vårda redan befintliga. Visst, tanken är ju ändå i slutändan att säljtekniken ska hjälpa dig att uppnå säljmålen, men fastna inte i den tanken.
“Kom ihåg att sociala medier från början handlade om att koppla människor till människor – inte människor till produkter.”
Ett citat som väldigt väl speglar vad som ska förmedlas. Social försäljning är det svenska begreppet. Personligen tycker jag egentligen att det fungerar bättre och ger en större förståelse. För det är just det här som det handlar om. Att socialt sälja in sig och förena människor.
Social närvaro
Interaktion och regelbundenhet är ord som är ytterst förknippade med ett lyckat användande av Social selling-tekniken. När du befinner dig i sociala kanaler och delar inlägg som gamla, nya och potentiella kunder ser, like:ar och kommenterar skapar du en typ av interaktion som är betydelsefull för alla berörda parter. Kunderna ser dig och din aktivitet och finner en trygghet i det. Hand i hand med detta går regelbundenheten. Ta ett par minuter varje dag till att visa dig i kanalerna. Besvara kommentarer, informera dig, researcha och planera dina kommande inlägg. För Social selling handlar trots allt främst om att synas och att synas regelbundet.
En typ av social selling som vi på Right Thing united använder oss av är Kunskapsfrukostarna. Visst, den äger inte bara rum i sociala kanaler (även om stora delar av den gör det) men den är till för precis samma anledning. Här bjuder vi in nuvarande och potentiella kunder till en frukost i kunskapens tema, med föreläsningar om allt som har med sälj och marknadsföring att göra. Vi knyter kontakter. Vi syns, vi hörs och det pratas om oss.
Skippa pyjamasen
Du skulle väl inte komma till en arbetsintervju oduschad och iförd pyjamas? Antagligen inte. Så det är kanske en självklarhet, men för att lyckas med Social selling måste du se till att skapa dig en presentabel och grundlig profil som inger förtroende och visar på ditt professionella rykte för kunden. Den ska genomsyras av kompetens och engagemang inom ditt område. När du har skapat dig en stark och proffsig profil är det bara att sätta igång med uppbyggnaden av ditt sociala nätverk.
LinkedIn är en lämplig kanal för dig som säljare att nå ut och skapa en dialog med dina aktuella och potentiella kunder. Men tänk på att det här är bäst att sätta kvalitet före kvantitet. Fokusera hellre på att nå fram till rätt kontakter än många kontakter. Men samtidigt är det ju kanon med många rätt kontakter.
Håll ut!
Slutligen, något som är högst relevant och som alla som skriver om ämnet brukar inkludera. Ha tålamod och var ihärdig! Rom byggdes ju faktiskt inte på en dag. Det är viktigt att man förstår att Social selling är ett långsiktigt arbete som kräver många timmar och mycket planering. Precis som all annan försäljning. En hel del slit kort sagt! Så håll dig engagerad och inspirerad och kämpa på för att bygga upp ditt nätverk, din profil och för att vårda dina kundrelationer, varje dag.
___
Vill du ha tips på hur du fixar ditt professionella rykte? Läs även vår artikel: Vill du göra succé på LinkedIn?