För ett tiotal år sedan var jag på en föreläsning som hölls av marknadschefen på en av Sveriges största banker. Han sa något i stil med “Jag älskar att vara marknadschef här på banken, men i mitt nästa liv ska jag vara marknadschef för en produkt istället för en tjänst”. Jag har många gånger tänkt liknande tankar själv. Vi människor värderar det påtagliga mer än det ogripbara, precis som det gamla ordspråket “en fågel i handen…” Läs mer
Det här eventet är över. Fler plattformar att kommunicera på innebär nya och större utmaningar för både lagstiftare och marknadsförare. Erik Ullberg från Wistrand Advokatbyrå reder under årets första Kunskapsfrukost ut vad som är tillåtet, vad som inte är tillåtet och vad vi kan förvänta oss av 2018 i form av nya lagar och regler. Vi inleder Kunskapsfrukost-året med att bringa en smula klarhet i en gråzon som allt fler företag letar sig in i. Läs mer
Varumärket är din viktigaste tillgång. Interbrand menar att Coca Colas marknadsvärde på 70 miljarder dollar utgörs till 60% av varumärket (källa:The Brand Gap). Om varumärket är din viktigaste tillgång så är din logotyp din viktigaste symbol för det. Det är på grund av hur viktig den är som man med jämna mellanrum kan läsa artiklar om folk, som inte arbetar med kommunikation, som blir upprörda över att en organisation lagt en massa pengar på en Läs mer
Idag för 81 år sedan, den 7 juli 1936, genomfördes världens första direktsändning av NBC och RCA (National Broadcasting Company och Radio Corporation of America). Vad som visades? Två äldre gubbar som satt vid ett skrivbord och pratade med varandra. Sändningen hade med andra ord väldigt lite gemensamt med dagens direktsändningar. Man skulle kunna säga att man ännu inte helt enkelt visst vad man skulle ha mediet till. Men det var spännande och framför allt Läs mer
Sitter du där i soffan och äter upp det sista av julchokladen? Gör som vi, passa på att inspireras av lite skön och smart kommunikation. Läs mer