I januari meddelade Google att till 2022 så ska tredjepartscookies inte längre vara tillåtna i webbläsaren Chrome. Vad innebär egentligen detta? Enkelt förklarat vill Google ta mer kontroll över annonsering och reklamtracking. Istället för tredjepartscookieslösningar så vill Google att man gör det mer på deras villkor genom projektet Google Privacy Sandbox. The Privacy Sandbox project’s mission is to “Create a thriving web ecosystem that is respectful of users and private by default.” Men det är Läs mer
Den insiktsfulla kundresan De flesta som jobbar med försäljning eller marknadskommunikation i någon form har säkerligen hört talas om kundresan, den utveckling en kund tänks genomgå i relation till olika produkter eller varumärken, från att inte ens ha ens hört talas om dem till att helt och hållet ta dem till sitt hjärta. För oss som jobbar med reklam gäller det att veta vad, hur och i vilken kanal vi ska kommunicera till olika personer Läs mer
Datadriven marknadsföring, eller marketing automation, handlar om att bli bättre på att göra rätt. Alla har upplevt att det händer saker efter att vi har sökt efter något på webben. Ibland genomför vi en hel köpresa, från lite första research till avslutat köp. Då är vi för det mesta mindre intresserade av att bli spammade med banners och annat som handlar om samma produkt, eftersom vi redan har köpt den. Kort sagt, att bombardera någon Läs mer
Det här eventet är över. Data som bränsle för marknads- och säljdrivande kommunikation är högaktuellt. Våren 2018 går till historien inom området av flera orsaker, bland annat GDPR och dataläckage som i fallet med Facebook och Cambridge Analytica. Sannolikt blir detta starten på att företag och organisationer på riktigt börjar nyttja data för sina egna kommunikationsprocesser. Höstens första Kunskapsfrukost inträffar tisdagen 11 september och vi sätter då spotlighten på data och hur du som marknadsförare Läs mer