Den insiktsfulla kundresan De flesta som jobbar med försäljning eller marknadskommunikation i någon form har säkerligen hört talas om kundresan, den utveckling en kund tänks genomgå i relation till olika produkter eller varumärken, från att inte ens ha ens hört talas om dem till att helt och hållet ta dem till sitt hjärta. För oss som jobbar med reklam gäller det att veta vad, hur och i vilken kanal vi ska kommunicera till olika personer Läs mer
Vi är mycket glada och stolta över rekryteringen av Katarina Åkesson till Right Thing united. Katarina kommer att arbeta som vice vd på RTu samt ansvara för och driva affärsområdet Right Thing insight. Right Thing united expanderar och har rekryterat Katarina Åkesson som en del i den utvecklingen. Katarina har en gedigen bakgrund och blir ett värdefullt tillskott på bolaget. Hennes personlighet och erfarenhet kommer att stärka oss i vår fortsatta utveckling. Katarina är en Läs mer
Det här eventet är över. Att fatta beslut baserade på fakta ger ett försprång gentemot dem som baserar sina beslut på tyckande. Det är helt enkelt så att “den som vet mest vinner”. På RTu breddar vi nu vårt erbjudande till att även omfatta undersökningar och mätningar. För att ge lite inblick i varför vi gör detta vill vi visa på vårt perspektiv och den affärsnytta vi ser att undersökning och mätning kan generera. Att Läs mer
Alla känner minst en språkpolis. Så fort du skriver något, eller säger något, finns det en risk att det kommer ett påpekande från någon som vet hur det egentligen ska vara. Otroligt irriterande, tycker många. Läs mer
Varför går Fritidsfabriken (Revolution Race) från en omsättning på 5 mkr till 110 mkr med 38 miljoner i vinst på fyra år? Hur kan Daniel Wellington på samma tid bygga upp en omsättning på drygt 2,1 miljarder med nästan 1 miljard i vinst? Företagen säljer fritidskläder respektive klockor så deras produkter är ju inte precis unika och nya på marknaden. Jag har inte det exakta svaret. Hade jag det så hade jag inte suttit här Läs mer
Det finns en mängd olika saker som gör en kommunicerande enhet (en annons, en film, en webbplats och liknande) bra. Själva hantverket i genomförandet, t.ex. Är annonsen väl typograferad? Är fotografierna bra? Är filmen välklippt, och så vidare. Vad är det som gör själva idén bakom kommunikationen bra? Jag har arbetat med kommunikation i över 30 år och har under tiden identifierat fyra steg som enligt mig är viktiga. Det finns naturligtvis fler men dessa Läs mer
Det sägs ofta att en av de starkaste varumärkesbyggande beståndsdelarna inte är marknadsföringen utan den egna organisationen. Och det är nog i många avseenden rätt. Men tas det på allvar av dig och din egen organisation? Apple används ofta som ett exempel på ett företag som har gjort mycket rätt gällande marknadsföring. Simon Sinek beskriver i ett av världens mest sedda TED-talks hur Apple framgångsrikt lyckats kommunicera sitt varumärkes “varför” snarare än “vad” eller “hur” och Läs mer
Reklamfilm på TV och s k spottar i radio började dyka upp på den svenska marknaden i slutet av 80-talet och då var det bara de allra rikaste och största företagen som hade råd att nyttja de kommunikationskanalerna. Idag har nästan alla råd, åtminstone om man avgränsar marknaden geografiskt vilket har blivit enkelt. När hemsidor blev på modet i mitten av 90-talet så var det också bara de allra rikaste och största företagen som gjorde Läs mer