Överskött på införmatiön

Fem regler för framgångsrik kommunikation
Av Simon Syrén 4 år sen

Det finns många sätt att kommunicera, och vissa är bättre än andra. Right Thing uniteds Simon Syrén skriver med utgångspunkt i kunskap och erfarenhet fem artiklar om fem regler för att kommunicera framgångsrikt. Detta är den andra artikeln. Den första heter Probably the best klotter in the world.

Regel 2. Säg inte för mycket

Jag hade en kollega (S/O Patrik Andreasson) som summerade detta på ett bra sätt: “Det är bättre att lyckas säga lite än att misslyckas med att säga ALLT.” Att göra reklam handlar om informationsöverföring. Ju mindre du har att säga desto mer sannolikt är det att du lyckas. En annan formulering av detta, som har följt mig ända sedan 90-talet, hittade jag i boken Märk världen av Tor Nørretranders i form av regeln “Överskott på information ger underskott på uppmärksamhet”. Boken handlar i grund och botten om vårt medvetande, men regeln är definitivt applicerbar på kommunikation och reklam. När man sen väljer det lilla man ska säga gäller det ju naturligtvis att välja rätt sak att säga, vilket är en fråga om kreativitet och i viss mån mod.

Bevis

Jag har redan nämnt Tor Nørretranders Märk världen. En annan väldigt bra illustration finns i David JP Phillips TED Talk om att undvika PowerPointdöden:

Exempel

Reklamhistorien är översållad med exempel på framgångsrik kommunikation som sagt väldigt lite, på gränsen till ingenting. Som så ofta är är Nikes Just Do It ett bra exempel men jag tror jag tar ett som kanske fallit i glömska. Vattenfall – Två hål i väggen. 1996 skulle elmarknaden avregleras och Vattenfall konkurrensutsättas. En av de inledande enheterna var en stortavla med enbart två prickar på. Många undrade vad det var. Därpå följde kommunikationsenheter med ett enda felstavat ord som Brödröst eller Symäskin. Ingen logo, ingen förklarande text. Kampanjen blev en succé och nådde mycket längre än om Vattenfall gått ut med klassiskt argumenterande “Vi är faktiskt bra”-kampanjer. Läs mer om den här.


Detta är den andra av fem artiklar om regler för framgångsrik kommunikation. Den första regeln lyder

  1. Gör något oväntat

Nästa artikel heter Bara gör det.

Kategorier:
  Insikter, Right Thing