Ljud och musik – ett lågutnyttjat marknadsföringsverktyg

Av Henrik Björklund 6 månader sen

Det här eventet är över. Men vi planerar redan för nästa frukost!

Musik är känslor som går att kontrollera. Höstens första kunskapsfrukost ger insikt i om hur musik kan användas för att påverka varumärkesuppfattning och forma känslomässiga band mellan kund och varumärke.

Musik och ljud har mycket stor potential att generera positiva känslor och varaktiga minnen. Forskning har visat att vad vi hör kan trigga beteenden, påverka vår hälsa, våra känslor och faktiskt också hur vi uppfattar att vår mat smakar. Därför är det viktigt att utnyttja ljudets kraft för att stärka varumärkesupplevelsen, men framförallt måste det göras på rätt sätt.

Vi har nöjet att presentera Martin Ljungdahl Eriksson. Martin är en partner till oss och driver företaget Soundmark som specialiserar sig på Sonic branding, och akustisk design. Han har utvecklat semiotiska modeller för hur musik, ljud och röster ska användas för företag som SVT, Volvo, och Unilever. Under andra halvan av sin tid skriver han ett avhandlingsarbete om hur ljud kan användas som designelement, hur ljud påverkar oss och hur man kan använda ljud för att påverka känslor och upplevelser. Du kommer att kunna gå från frukosten med en bättre kunskap kring hur ljud kan påverka kundupplevelse och marknadsföring. Det sker inte minst genom att vi visar på framgångsrika exempel.

Anmäl dig senast den onsdagen den 16/8 genom formuläret till höger för att lära dig mer om musik som marknadsföringsverktyg!

Är du nyfiken på våra Kunskapsfrukostar? Hör av dig till Henrik Björklund, så kan han berätta mer om konceptet!

Kategori:
  Right Thing
detta inlägg delades 0 tider
 000