Vi är en reklambyrå i Göteborg.

På Right Thing united åstadkommer vi långsiktig framgång för våra kunders varumärken. Den som möter ett varumärke ska känna igen det oavsett om mötet sker digitalt, i sociala medier, i en butik eller in person.

Ingen kan allt, inte ens du. Vi är däremot säkra på att du kan otroligt mycket om sådant som vi inte har en aning om. Det är en bra utgångspunkt. Om du kan få oss att förstå dig, kan vi få andra att förstå varför de behöver det du har. Vad har du?

Ett urval av våra Case

TeamSportia - klassikerprodukter

Team Sportia – KlassikerProdukter

Team Sportia ville uppmärksamma sig själva som återförsäljare av KlassikerProdukter, samtidigt som deras stora kunskap kring produkterna lyftes. Vi skapade ett koncept där varje butik kategoriserats efter utbud och kunskap kring KlassikerProdukter. Detta i kombination med reklam riktad specifikt mot målgruppen resulterade i en ökad försäljning och en nominering i Gyllene Hjulet 2016. Läs hela caset →

Easy-Laser XT

Easy-Laser – Leadsgenerering

Med Easy-Laser har vi visat att en smal målgrupp inte behöver vara varken ett hinder eller en nackdel. Med kunskap kring hur du riktar din reklam till rätt målgrupp kan det i dagens digitala samhälle istället vara en fördel. Genom en varumärkesbyggande kampanj, video och annonsering i flera kanaler får laseruppriktnings försäljaren Easy-Laser nu över 100 kvalificerade leads i månaden genom digitala kanaler. Läs hela caset →

Astrid Lindgrens Värld - Pippi Långstrump

Astrid Lindgrens Värld – Onlinekampanj

Med Astrid Lindgrens värld utökade vi den befintliga, redan framgångsrika, analoga marknadsföringen genom att även satsa digitalt. Den omfattande digitala strategin resulterade i banners, textads, landningssidor och video i olika kanaler. Resultatet? Intäkter betydligt större än investeringen och ett nytt besöksrekord för parken, med hela 16 000 fler besökare än föregående år! Läs hela caset →

Right Thing united – Showreel

Vi erbjuder

Analys och strategi

Bra kommunikation kommer ur ett bra förarbete. Därför förankrar vi varje kreativ idé i insikter om dig och din målgrupp. Vi ser även till att definiera mål och konkretisera planer så att vi är överens om vart vi ska och hur vi ska komma dit.

Idé och koncept

Ibland låter vi en bra idé styra valet av kanal och ibland utformar vi hela koncept utifrån var vi mest effektivt når din målgrupp. Oavsett vilket handlar kreativ höjd för oss alltid om en kombination av idérikedom och förståelse för dig och din affär.

Digital produktion

Vi hjälper dig att nå fram till din målgrupp. Rätt budskap i rätt kanal! Med utgångspunkt i dagens digitala medielandskap skapar vi kommunikation som är relevant, attraktiv och effektiv. Det kan vara allt från banners i HTML5 till film för webben.

Analog produktion

En hel del information gör sig fortfarande bäst i traditionella format. Vi hjälper dig att identifiera vad du med fördel kan kommunicera analogt och skapar slutprodukter som är både engagerande och trevliga att titta på.

Mediebyrå

Vi är Google Partner och samarbetar med Adform (en av världens ledande plattformar för digitalannonsering). I korthet betyder det att vi kan planera, köpa, placera, administrera och optimera all din digitala media. Läs mer om Right Thing media och vilka digitala verktyg vi använder här.

Kundupplevelse

För att marknadskommunikationen ska ge full effekt måste innehållet nå hela vägen fram till mötet med kunden. Vi tränar era medarbetare i konsten att alltid leverera löfte och förväntningar i kundmötet.

Retailstrategi

Vi hjälper verksamheter inom handel att utveckla, synkronisera och aktivera retailstrategierna för bästa möjliga verkningsgrad. Det gör vi framför allt genom att utveckla ledarnas förmåga att odla och säkerställa den företagskultur som verksamheten behöver.

Uppföljning

För att säkerställa kommunikationens kvalitet ser vi alltid till att följa upp den. Antingen under eller efter genomförandet, med hjälp av digitala analysverktyg, statistik och hederliga på-plats-möten med dig som kund.

Hur kan vi hjälpa dig?

Behöver ni hjälp att nå ut till era målgrupper, är i behov av en ny varumärkesstrategi eller sitter mitt i planeringen av nästa reklamkampanj?

Ring oss på +46 31 10 05 10 eller fyll i vårt formulär och berätta om era tankar, eller problem, så hör vi av oss för att se hur vi på bästa sätt kan hjälpa er med er kommunikation.

Dina personuppgifter är jättefina. Därför håller vi dom i säkert förvar. Genom att skicka in detta formulär godkänner du vår personuppgiftspolicy.

Meh! Jag vill bara lära mig att göra själv!

Då är du varmt välkommen in i vårt insiktsarkiv. Här finner du mängder med kunskaper och insikter om allt från roliga analoga prints på 60-talet till AMP och marketing automation.

Firar du Klarspråksdagen?

11 oktober, 2018
Den 13 oktober varje år infaller Internationella Klarspråksdagen. Att ganska få känner till det är både lite synd och samtidigt kanske bra. Fakta: Det finns många dagar. Det har hunnit bli trångt i almanackan, och snart finns det ingen mer plats för fler särskilda dagar. Alla vet att den 8 mars är Internationella kvinnodagen. Många vet att det finns en Jordens dag, som ofta kallas Earth Day även på svenska, men det exakta datumet är mindre inpräntat i oss (den 22 april). Sedan finns det ytterligare en rad dagar som vissa tycker är viktiga och andra ignorerar. Alla Hjärtans dag och Kanelbullens dag är exempel på mer kommersiella försök att öka försäljningen av vissa produkter. Klarspråk under radarn Klarspråksdagen har firats sedan 2011 och har inte etsat sig fast i minnet hos någon större mängd människor. Det har sina orsaker. I Sverige har det pågått ett flitigt arbete med det som kallas klarspråk i ungefär femtio år, men det har i stor utsträckning flugit under radarn. Gradvis har vi i stället hunnit vänja oss vid att svenska myndigheter inte längre använder ett språk som är omöjligt att förstå. Visst finns det undantag, och när det handlar om komplicerade saker går det inte alltid att kommunicera det på ett sätt som gör att alla förstår. Ett tecken på att klarspråk ändå ingår i våra förväntningar är att när någon myndighet misslyckas med att kommunicera begripligt så kan det leda till rätt ordentliga konflikter. Sådant flyger inte under radarn. Nycklarna till världsförbättrande kommunikation Vårdat, enkelt och begripligt. Det är ledorden för klarspråk, och står i Språklagen. Alla myndigheter och andra offentliga organ måste naturligtvis följa lagen, och därmed även lagar som gäller språket. Med ett halvt sekel av klarspråksarbete i ryggsäcken har Sverige kommit hyfsat långt. Det är bra. Försäkringskassan använder inte längre ord som bestrida (som kan betyda antingen att motsätta sig något eller att acceptera något!). Myndigheter som Kronofogden och Jordbruksverket har ett mycket väl fungerande klarspråksarbete, vilket märks direkt när du besöker deras webbplatser (eller om du skulle råka få ett brev från någon av dem!). Det är därför både lite synd och samtidigt kanske bra att Klarspråksdagen inte har blivit en språkets första maj. Synd för att klarspråk är viktigt, och bra för att det redan funkar så pass väl i Sverige att vi inte behöver gå man ur huse för att kräva förändring. Du! Den enskilt viktigaste händelsen på klarspråksfronten måste vara du-reformen. Det är nu ungefär femtio år sedan vi började säga du till exakt alla. Är det en slump att det svenska klarspråksarbetet har pågått precis lika länge? Det tror jag inte. En kul sak med du-reformen är att den startade på en myndighet (Medicinalstyrelsen) och sedan dess har påverkat Sverige på ett nästan oöverskådligt sätt. Varför är vi mindre hierarkiska i Sverige? Du-reformen. Varför anstränger sig svenska myndigheter för att kommunicera med oss som jämlikar? Du-reformen. Varför rankas Sverige konstant som ett av världens lyckligaste länder? Du-reformen. Och det finns mer. Mycket mer. Därför

Behöver världen fler reklamare?

28 september, 2018
Självklart behöver världen egentligen inte fler människor som arbetar med reklam. Det som behövs är fler begåvade reklamare, och då är det tvärtom så att behovet är stort. Göteborgs huvudsakliga reklamutbildning. På Right Thing united är vi starkt engagerade i Göteborgs huvudsakliga reklamutbildning på Yrgo. Flera av oss har gått en utbildning där. Vi är representerade i ledningsgruppen för utbildningen till AD och copywriter. Och vi tar regelbundet emot praktikanter här på byrån*. Varje år startar den tvååriga YH-utbildningen med inriktning mot art direction och copywriting, och nu är det dags att söka till nästa start. Är reklam något för dig? Det vet du bäst själv. Skulle vi kunna säga. Men riktigt så enkelt är det inte. Eftersom reklam är ett hantverk, inte en konstform, går det att lära sig. En utbildning är en bra start, särskilt när den innehåller mycket praktik ute på byråer i Göteborg, Sverige eller världen. Möjligheterna att få jobb är goda, vilket är det viktigaste kännetecknet för en YH-utbildning. Är reklam något för dig? Nu kan du börja fundera. Yrgos reklamutbildning är rolig, intensiv och kreativ, och vi på Right Thing united rekommenderar den. Varmt. * Just nu har vi en copywriterpraktikant som heter Ted. Han har redan hjälpt oss med starka idéer som våra kunder älskar.

Språkpoliser har alltid fel – LIVE!

24 september, 2018
För några veckor sen skrev jag en artikel om språkpoliser. Sällan har så många reagerat så starkt på något så enkelt och självklart! I den slutna men inte särskilt anonyma facebookgruppen Anonyma språkpoliser har jag blivit kallad saker som snorig filosofistudent, subversiv, förrädare, anarkist och språkmissbrukare. Fantastiskt! Nu får jag chansen att möta hatet i verkliga livet. På lördag, den 29 september klockan 14.00, står jag på scenen på årets bokmässa i Göteborg och pratar om varför språkpoliser alltid har fel. Jag hoppas på fler mothugg och välkomnar samtidigt även ett och annat medhugg. Ett axplock ur programmet: Språkpoliser är sjuka människor. Jag kan bevisa det. Språkpoliser behöver terapi. Tung, långvarig terapi. Språkpoliser är rädda för att språket förändras. Seriously? Språkpoliser tror att de har koll. Ja, om nollkoll är lika med koll. Varmt välkomna till Bokmässan på lördag! Ni hittar mig i Göteborgs universitets monter B07:74, och tidpunkten är alltså 14.00.

Bli bättre på att göra rätt!

14 september, 2018
Datadriven marknadsföring, eller marketing automation, handlar om att bli bättre på att göra rätt. Alla har upplevt att det händer saker efter att vi har sökt efter något på webben. Ibland genomför vi en hel köpresa, från lite första research till avslutat köp. Då är vi för det mesta mindre intresserade av att bli spammade med banners och annat som handlar om samma produkt, eftersom vi redan har köpt den. Kort sagt, att bombardera någon med remarketing är inte alltid en bra idé. Om vi i det läget istället skulle få förslag på relaterade produkter, är chansen mycket större att vi lyssnar. Säg att vi har tittat på, jämfört, bestämt oss och till sist köpt en walk in-garderob. Då vill vi inte att Skånska Byggvaror*, som blev vårt val, under det kommande året skickar på oss mer och mer information om just den walk in-garderoben. Det blir tröttsamt, och givetvis skadar det vår uppfattning om det varumärket. Om vi däremot fick förslag på produkter som passar ihop med garderoben, skulle det inte vara särskilt irriterande. Går det att genomföra? Kan digital marknadsföring vara så sofistikerad att den hittar rätt mottagare med rätt budskap vid rätt tidpunkt? Svaret är ja. Ja. Men hur? Exakt hur blir då den intressanta frågan. Marketing automation, eller datadriven marknadsföring, är en viktig del av svaret. Med hjälp av data går det att följa en kunds väg mot att bli just kund, dvs komma till avslut. Och efter avslutet behövs det något annat, något nytt. Alla företag är, eller borde åtminstone vara, intresserade av kundens resa från en första antydan om intresse till fullbordat köp. Men kundresan är en process som ofta är både lång och komplex, självklart beroende på hur stort, dyrt eller viktigt köpbeslutet är. Det är inte alltid görbart att hålla koll på eller analysera varje enskild kunds hela resa, eftersom den skär igenom så många områden. Det är däremot möjligt att tillsammans med kollegor knyta ihop de olika delarna av kundresan och på det sättet få överblick. Hur började resan? Vilka spår kan vi se av de olika kontaktpunkterna längs vägen? Var skedde de? Hur fortsatte det? När blev det mer på allvar? Varför lyckades eller misslyckades vi med att komma till avslut – att konvertera? Ta vara på spåren När du befinner dig på din arbetsplats, ser du det hända. Varje dag genereras mängder med data i dina kanaler, både analoga och digitala. Nya prospects hittar in i din fysiska butik eller webbplats, några köper, andra tittar bara runt och vissa lämnar innan de ens hunnit läsa första meningen eller sett en produkt. Gemensamt är att alla lämnar spår som går att mäta, analysera och dra slutsater av. Mängder med data genereras, data som går att använda både traditionellt och automatiskt. Enligt Lisa Gevelber är det inte ovanligt med uppemot tusen digitala kontaktpunkter från en bilköpare hos en bilhandlare innan köpbeslutet fattas och det blir till en beställning. Tusen touchpoints med mängder av information att nyttja, inte bara för att analysera

Hjälp! Den frysta kycklingen lever!

4 september, 2018
Under 2000-talet har debatter om språk fått ett uppsving i Sverige. Både radio- och tv-program som ägnas åt språket har nått stor publik, och fler än tidigare har engagerat sig i språkfrågor.

Språkpoliser har alltid fel!

23 augusti, 2018
Alla känner minst en språkpolis. Så fort du skriver något, eller säger något, finns det en risk att det kommer ett påpekande från någon som vet hur det egentligen ska vara. Otroligt irriterande, tycker många.