Kan du dina reklamglosor?

Ordlista för den digitala marknadsföraren
Av Uno Ullvén 4 år sen

Vi har alla suttit i ett möte där någon slänger ur sig ett par snabba förkortningar i tron om att det är vardaglig svenska. Kanske endast för att skryta? SEO, ABM eller CTR. Du vet ju egentligen vad de betyder, men när klockan är 08:00 och kaffet inte hunnit göra sitt så samarbetar hjärnan inte alla gånger. Skulle det inte vara härligt med en sorts fusklapp i dessa situationer?

Ja, det skulle i alla fall inte skada. Vi har därför satt ihop en ordlista där vi har samlat både förkortningar och begrepp som är bra att känna till när du jobbar med kommunikation och marknadsföring, eller med andra människorna som gör det. Det finns en hel del digitala tjänster och benämningar som kan vara svåra att hålla koll på. För att inte tala om namn på olika arbetsmetoder och strategier.

Gör din egna diagnos

Gör dig själv en tjänst och välj några glosor att öva på. På ditt nästa möte kan du vara förberedd och briljera med din nyfunna kunskap, eller ge igen på dina kollegor med ännu mer komplicerade ord. Oavsett din avsikt så handlar det här mest om lite kul läsning. Du kanske vill veta om bounce rate har något med ditt jobb att göra eller om det talar om hur bra en boll studsar. Är web-crawler en engelsk synonym för spindel eller är det något som finns i din webbläsare? Om du redan har koll på det så kan du alltid gå in och se den sanna definitionen av meme. Alla har sett en, men ingen vet exakt vad det är… tills nu.

Uppdatera dina reklamglosor med vår ordlista för den digitala marknadsföraren!

Kategori:
  Right Thing