Digitalt går om TV

Mobilen allt viktigare
Av Henrik Björklund 3 år sen

Under 2015 växte onlineannonseringen i Europa med hela 13,1 procent till ett marknadsvärde av 36,2 miljarder euro. Det betyder att onlineannonsering för första gången överträffar TV-marknadens reklaminvesteringar på 33,3 miljarder euro, enligt branschorganisationen IAB Europe. Digitalt går alltså om TV.

Normalt delas onlineannonsering in i tre breda segment: Display, Search samt Classifieds och Directories. Mest ökar displayannonsering (17,4 procent under 2015), men störst är fortfarande Search som står för nästan 50 procent av omsättningen. Värt att notera är också att mobil- och videoannonseringen fortsätter att öka kraftigt. Enligt IAB visas exempelvis i dagsläget närmare 50 procent av alla digitala annonser i Storbritannien och Irland på en mobil enhet.

Att onlineannonsering nu har gått om TV bekräftar att annonsörerna i allt högre grad börjar se de olika fördelarna med digitala kampanjer. Den låga instegskostnaden är naturligtvis en starkt bidragande orsak till tillväxten, eftersom även aktörer med en begränsad budget nu har möjlighet att marknadsföra sig. Mätbarheten är annan. Genom att mäta och optimera kan vi se till att annonsörens resurser läggs på enbart de delar som faktiskt ger resultat. Dessutom möjliggör de digitala kanalerna en träffsäkerhet, följsamhet och interaktivitet som är svår att få i andra sammanhang. Vill du veta mer om digital marknadsföring? Hör av dig till vårt dotterbolag Right Thing media!

Top 3 enskilda tillväxtmarknader 2015 (enligt AdEx Benchmark):

  1. Irland, 29 % tillväxt
  2. Bulgarien, 22,3 % tillväxt
  3. Polen, 21,8 % tillväxt

Top 10 marknader:

  1. Storbritannien
  2. Tyskland
  3.  Frankrike
  4. Italien
  5. Nederländerna
  6. Ryssland
  7. Sverige
  8. Spanien
  9. Danmark
  10. Schweiz

Vill du läsa mer om studien? Ta en titt här.

 

 

Kategorier:
  Digitalt, Insikter