Trendspaning för 2017

Influencer marketing, välskrivet innehåll, Augmented och Virtual Reality, listan kan göras lång. Vi har kikat närmare på ett antal av de digitala trenderna för 2017. Häng med!
Av Matilda Salekärr 6 år sen

I början av varje år kan vi se en serie av likartade händelser. Nyårslöften, kickstartade träningsrutiner, nyttigare luncher, mer vardagslyx eller mindre stress. Listan fortsätter i oändlighet. Men varje år finns också en serie som är lika intressant som livsviktig (åtminstone för karriären), och det är trendspaningarna. De digitala trenderna för 2017 är här!

De tio viktigaste digitala trenderna

I december listade Veckans Affärer de 10 viktigaste tekniktrenderna att hålla under uppsikt. Där liksom i många andra listor hittar vi Augmented Reality (AR) och Virtual Reality (VR). Stadigt i toppen med bland annat den traditionella TV:ns bortfall och E-sportens imponerande tillväxt (visste du att marknaden för E-sport under 2017 spås omsätta över en miljard dollar?). Det går helt enkelt inte längre att bortse från faktumet att arenan för E-sport är här för att stanna!

Vi kikade vidare och kan konstatera att favoriterna i topp med AR och VR på många listor är mobilt, interaktivt och video. Dessutom markeras native advertising som kanske en av de mer avgörande trenderna inom marknadsföring. Mottagarna har lärt sig att känna igen reklam när de utsätts för den i alla dess nuvarande former. Native advertising är ett försök att komma runt detta. Väv in din reklam i ett mer övergripande budskap – en naturlig kontext för målgruppen. På så vis tänker man att mottagaren inte läser sådant som är ointressant för dem, vilket bidrar till att kommunikationen blir mer effektiv.

“Look for ways to weave your products and offerings into a larger narrative, instead of just blasting people with ads.”

“17 Marketing Trends To Watch Out For In 2017”, Aj Agrawal, Forbes

Som nämnts ovan minskas bruket av den traditionella TV:n mer och mer, alltmedan efterfrågan på AR och VR bara ökar. I och med reklamens dynamiska utformning efter var potentiella kunder befinner sig är många på helspänn för att se om reklamen kommer att nå ända till Augmented Reality redan år 2017.

“Influencer marketing” – att nyttja ambassadörer i marknadsföringen – spås fortfarande ha en stabil status. Bland såväl företagen som vill förmedla sitt budskap till konsumenterna på sociala medier. Ett nytt grepp såg vi av CNN, som för att bredda sin publik helt enkelt gick och köpte upp mediet Beme. Med målet att lägga ner det för att sedan satsa på att starta upp en ny plattform med Casey Neistat i spetsen. Helt enkelt nästa steg efter Influencer marketing – Buying influencers!

Videons orubbliga popularitet

Några starka, återkommande kandidater är mobilt och helt enkelt mer video. Ser man till exempel på sitt Facebookflöde idag är det troligt att hälften av posterna i flödet består av video. Det rapporteras dessutom att konsumenterna inte har särskilt mycket emot video. Snarare tvärtom – långt över hälften av publiken som konsumerar video ser så mycket som 75 procent av en video. Video fortsätter helt enkelt att vara populärt! När AJ Agrawals listade trenderna att hålla under uppsikt påpekade han att det är på tiden att alla accepterar att vi lever i en tid av mobil videodominans. Detta stöds av siffror som säger att mer än 65 procent av videokonsumenter gärna ser på videor längre än 30 minuter. Samt det faktum att videoinnehållet fyller upp Facebook. En förhoppning inom video är att 2017 blir året då autoplay av video sker med standard utan ljud. Den välkomnar vi!

“Autoplay videos are intrusive, annoying things that make me want to instantly close the browser, shut my laptop, throw it in an open, active volcano, and never return to the internet again.”

“Looking Ahead: We Predict 11 Digital Marketing Trends for 2017”, Kit Smith, Brandwatch

Mobilanpassning och konverteringsoptimering

Mobilanpassning har varit på tapeten i över ett år nu men är fortfarande lika hett. Vad vi ser är att konsumenter i allt högre utsträckning lämnar webbplatser som inte är anpassade för enheten. Det mobila gränssnittet måste vara genomtänkt och väl utfört! Det gäller givetvis din webbplats i stort – att den är genomtänkt. Våra kunders webbplatser blir allt noggrannare utformade verktyg för inte bara varumärkesbyggande kommunikation utan i lika hög grad för leadsgenerering och sälj. Då gäller det att veta vad man gör. Framför allt vara medveten om hur man jobbar med att (baserat på användardata) ständigt optimera sin sida. Vi talar om konverteringsoptimering – en trend som kanske skulle kunna vara den viktigaste av alla. En mix där analyser och förbättringar måste leda till att besökarna faktiskt gör något på din webbplats innan de avviker. Se det lite som en checklista; sätt upp mål för vad du vill att aktionerna ska leda till. Har du till exempel en webbshop är målet naturligtvis att folk handlar, och hur leder du dem till att göra det?

“Det är idag ofta betydligt mer lönsamt att lägga resurser på att få fler besökare av den befintliga trafiken att konvertera än det är att investera i ökad trafik.”

“Här är de 10 hetaste digitala trenderna 2017”, Janne Naess, Dagens Media

Kommunikation är mer än ord

Hand i hand med genomtänkta webbplatser trycker Joe Pulizzi på Content Marketing Institute på en ständigt aktuell och kritisk punkt: att leverera välskrivet innehåll! Att kommunicera är inte bara ord, det är innehåll! För att använda Pulizzi’s egna ord:“And frankly, most marketers are really bad at writing”. Så trots att det är video som dominerar, digitala lösningar som attraherar och tekniska underverk som imponerar, är det fortfarande vitalt att kunna leverera välskrivet material. Därmed avslutar vi med ett litet tips från coachen. Utveckla ert skrivande, eller skaffa dig en partner som är flink med ord!

 

Är du nyfiken på mer? Kom förbi på en kaffe eller ring oss!

Kategori:
  Right Thing