Content is fire, social media gasoline.

Det är innehållet som räknas, men sen då?
ProfilbildAv Matilda Salekärr 4 veckor sen

I 2020 års trendspaning avverkade jag ett stycke om content. Innehåll. Hur man skapar bra, rätt och får ut så mycket som möjligt av det man publicerar.
Det är sen gammalt att content is fire and social media gasoline, men hur ska man tänka kring planering och producering? Vilka format är aktuella, hur viktigt är det med hashtags och ska man ha ljud i video på sociala medier eller inte?

Att sponsra eller inte

Det spelar ingen roll hur bra din slogan är eller hur länge du filat på din logotyp. Om du planerar riktigt bra content för att bara publicera organiskt kan du räkna med att du inte kommer så långt. Det kommer 2020 sällan att ge imponerande siffror. Våga lägga pengar på att annonsera ditt innehåll, att sponsra ditt content. Ett favoritcitat lyder:

Gör inte dålig konst som ingen ser, leverera bra marknadsföring!

Se till att nå din målgrupp när du har något bra att säga eller visa, våga lägga pengar på att sponsra ditt material. På Right Thing media jobbar vi med just att nå ut till mest relevanta målgruppen eller målgrupperna på det bästa sättet, det kan vara paid, social, sökord– eller epostmarknadsföring.

Vilka format gäller?

Regeln lyder som följer – skapa materialet för den placering du tänkt använda för spridning. Filma inte i widescreen om du tänkt använda slutprodukt som en storyfilm med placering på Facebook eller Instagram stories. Vi pratar inte längre om mobilanpassat, utan nu är det mobile first som gäller. Vi konsumerar mycket och ofta via mobil, så gör inte toppmaterial för desktop som blir usla shoppingupplevelser via mobil. Kunderna har inte tid att vänta eller bråka med dåligt optimerade sidor.

Ett bra knep är att tänka i tre steg så som Facebooks Pitch, Play, Plunge.

  1. Pitch the idea
  2. Play content
  3. Plunge experiences

Nu kanske du suckar och säger att Facebook inte styr internet. Kanske inte, men vare sig du vill eller inte så har Facebook varit med och skapat det internet där vi lever idag.

Vad gäller rekommenderade format för respektive placering så går det fortfarande idag att vara generell. Du kan ha widescreen bild och film på mängder av placeringar (även i Instagram Story)! Men det rekommenderas inte, för det är inte optimalt och framförallt sällan snyggt. Formaten ändras ofta, men en guideline för flera hittar du i min artikel Sociala Medier 2020. Kan tillägga att samma vecka som jag publicerade den artikeln fick jag äntligen det nya utseendet av Facebook i desktop och kan redan se att det kommer bli flera nya format som är att rekommendera (bland annat coverbilden).

Vad är bra innehåll?

Det är fortfarande rekommenderat med rörligt mer än stillbild. Detta för att det fångar uppmärksamheten. Att stanna någon i scrollandet handlar om bråkdelar av sekunder. Med något som rör sig (måste inte vara en filmad video) bryter du lättare scrollen.

Detsamma gäller ljud och musik. För den grupp människor som har ljudet på är det viktigt att man faktiskt använder sig av möjligheten att ha det på videor man publicerar på sociala medier. På en del appar är ljud avgörande, exempelvis TikTok. En video på TikTok utan ljud är rätt och slätt värdelöst.

Poängen med hashtags och emojis

Överväg inte hashtags till leda. Välj 2-3 företagsspecifika och addera ett par som har med posten att göra.

Exempel till den här bilden och en post Kunskapsfrukost (våra frukostevent):

Content is fire, social media gasoline.

Caption om event och ämne och tid. #Kunskapsfrukost #Rightthingunited #nativeadvertising #kaffe #event #kunskap

De två första taggarna är “våra”, den tredje om ämnet och tags 4-6 generella.

Varför hashtags då? Jo för att det idag är lika enkelt att följa hashtags som det är att följa profiler och det är ett superbra sätt att få lite extra skjuts och uppmärksamhet. Uppmärksamhet som förhoppningsvis leder till engagemang, länkklick och i slutändan konverteringar i form av köp eller formulär som fylls i etc.

Något som också blir smidigare med en företagsspecifik hashtag är att lokalisera user-generated content. Om dina följare postar en bild om dig och med en specifik hashtag är det enkelt för dig att sedan kika igenom flödet med taggade bilder och fråga om du kan reposta i ditt egna företagsflöde. Detta ser vi ofta och mycket från klädmärken, exempelvis #benakd, #bubbleroomstyle #nellycom, #GinaMyWay, #HMxME, #monkistyle, #inweekday.

Emojis – våga använda! Det ger persnlighet, förmedlar känslor och pockar på uppmärksamhet. Den enda regeln är: använd inte för många!

Svårt att få kläm på ditt innehåll? Nemas problemas, maila mig på matilda.salekarr@rightthing.se så kan vi prata mer om just dig, ditt varumärke, era kanaler och era contentplaner.

Kategorier:
  Digitalt, Right Thing, Sociala medier