Bli bättre på att göra rätt!

Niklas Gustavsson på Right Thing uniteds Kunskapsfrukost om datadriven marknadsföring
Einar KorpusAv Einar Korpus 1 vecka sen

Datadriven marknadsföring, eller marketing automation, handlar om att bli bättre på att göra rätt. Alla har upplevt att det händer saker efter att vi har sökt efter något på webben. Ibland genomför vi en hel köpresa, från lite första research till avslutat köp. Då är vi för det mesta mindre intresserade av att bli spammade med banners och annat som handlar om samma produkt, eftersom vi redan har köpt den.

Kort sagt, att bombardera någon med remarketing är inte alltid en bra idé. Om vi i det läget istället skulle få förslag på relaterade produkter, är chansen mycket större att vi lyssnar. Säg att vi har tittat på, jämfört, bestämt oss och till sist köpt en walk in-garderob. Då vill vi inte att Skånska Byggvaror*, som blev vårt val, under det kommande året skickar på oss mer och mer information om just den walk in-garderoben. Det blir tröttsamt, och givetvis skadar det vår uppfattning om det varumärket. Om vi däremot fick förslag på produkter som passar ihop med garderoben, skulle det inte vara särskilt irriterande. Går det att genomföra? Kan digital marknadsföring vara så sofistikerad att den hittar rätt mottagare med rätt budskap vid rätt tidpunkt? Svaret är ja.

Ja. Men hur?

Exakt hur blir då den intressanta frågan. Marketing automation, eller datadriven marknadsföring, är en viktig del av svaret. Med hjälp av data går det att följa en kunds väg mot att bli just kund, dvs komma till avslut. Och efter avslutet behövs det något annat, något nytt.

Alla företag är, eller borde åtminstone vara, intresserade av kundens resa från en första antydan om intresse till fullbordat köp. Men kundresan är en process som ofta är både lång och komplex, självklart beroende på hur stort, dyrt eller viktigt köpbeslutet är. Det är inte alltid görbart att hålla koll på eller analysera varje enskild kunds hela resa, eftersom den skär igenom så många områden. Det är däremot möjligt att tillsammans med kollegor knyta ihop de olika delarna av kundresan och på det sättet få överblick. Hur började resan? Vilka spår kan vi se av de olika kontaktpunkterna längs vägen? Var skedde de? Hur fortsatte det? När blev det mer på allvar? Varför lyckades eller misslyckades vi med att komma till avslut – att konvertera?

Ta vara på spåren

När du befinner dig på din arbetsplats, ser du det hända. Varje dag genereras mängder med data i dina kanaler, både analoga och digitala. Nya prospects hittar in i din fysiska butik eller webbplats, några köper, andra tittar bara runt och vissa lämnar innan de ens hunnit läsa första meningen eller sett en produkt. Gemensamt är att alla lämnar spår som går att mäta, analysera och dra slutsater av. Mängder med data genereras, data som går att använda både traditionellt och automatiskt.

Enligt Lisa Gevelber är det inte ovanligt med uppemot tusen digitala kontaktpunkter från en bilköpare hos en bilhandlare innan köpbeslutet fattas och det blir till en beställning. Tusen touchpoints med mängder av information att nyttja, inte bara för att analysera dina marknads- och säljdrivande aktiviteter, utan också för att optimera dem med personaliserat innehåll.

Gör så här!

Niklas Gustavssons bästa tips för att lyckas med kampanjer drivna av data går det att skriva (och prata) mycket om. Ett axplock kan se ut så här: Undersök översiktligt vilken marknadsföringsteknologi som finns och vilken som kan passa dig. Det finns tusentals och åter tusentals, så ingen kan sätta sig in i alla. Exempel är Hubspot, Oracle Eloqua, Marketo, Autopilot och Bluevenn. Välj det som verkar passa och testa det. Samla och äg dina data. Det ger dig en mycket bättre överblick över den viktiga kundresan. Använd de data du får in! Stoppa in dem i ditt företags eller din organisations egna kommunikationsprocesser! Strukturera dem och sätt dem i arbete, så kan du bygga kundupplevelser i världsklass!

Och:

Börja nu.

* Inget ont om Skånska Byggvaror, men de råkade bli ett exempel som diskuterades under frukosten.

Kategorier:
  Analys och strategi, Right Thing