Bara gör det

Fem regler för framgångsrik kommunikation
Simon SyrénAv Simon Syrén 1 vecka sen

Det finns många sätt att kommunicera, och vissa är bättre än andra. Right Thing uniteds Simon Syrén skriver med utgångspunkt i kunskap och erfarenhet fem artiklar om fem regler för att kommunicera framgångsrikt. Detta är den tredje artikeln. De tidigare heter Probably the best klotter in the world och Överskött på införmatiön.

Regel 3. Tala inte bara om dig själv

Ofta när vi talar med kunder om marknadskommunikation drar vi paralleller till interpersonell kommunikation. De flesta vet ju hur man bör och inte bör uppföra sig (ibland kan man i och för sig tänka att det är förvånansvärt få som vet det). Och vad är det första råd man både får och ger om man ska gå på en date? “Tala inte för mycket om dig själv utan lyssna.” Det här gäller marknadskommunikation också. Men hur lyssnar man i kommunicerade enheter? Det kan man ju inte. Men man kan formulera sitt budskap med utgångspunkt i mottagaren. Många av världens mest framgångsrika kampanjer handlar om just det här. Att inte tala om sina produktfördelar och sig själv utan att visa för mottagarna att man förstår dem, är som de och är någon som bryr sig.

Bevis

Detta råd är på sätt och vis djupt rotat i oss, så självklart, och ändå är det så ovanligt att företag i sin kommunikation vågar eller klarar av ta vara på det. Jag tror att det beror på att när man gör reklam så har man betalat och det trotsar förnuftet att betala för att lyssna. Man betalar för att få möjligheten att tala. Men att vara en bra lyssnare är ofta nyckeln till att bli sedd och uppskattad.

En bra artikel på ämnet, ur ett interpersonellt perspektiv, är Listening to people ur Harvard Business Reviews septembernummer från 1957(!).

“Business is tied together by its systems of communication. This communication, businessmen are discovering, depends more on the spoken word than it does on the written word; and the effectiveness of the spoken word hinges not so much on how people talk as on how they listen.” Detta insåg man alltså redan 1957 och ändå är det så få som klarar följa rådet.

Exempel

Nike – Just Do It. Denna extremt framgångsrika kampanj (om man kan kalla en marknadsföringsaktivitet som pågått i decennier för kampanj) handlar inte ett enda dugg om hur bra Nikes produkter är utan är en uppmaning till dig att göra något bra av ditt liv (kanske genom att träna … i Nike-produkter). Nike visar att man ser och lyssnar på sin målgrupp och framgången kommer av det. Här är en av de senaste iterationerna av kampanjen, från 2018:


Detta är den tredje av fem artiklar om regler för framgångsrik kommunikation. De tidigare reglerna lyder

  1. Gör något oväntat
  2. Säg inte för mycket

Nästa artikel heter The Stig to success och publiceras inom kort.

Kategorier:
  Insikter, Right Thing