Att arbeta med logotypdesign

Av Simon Syrén 3 månader sen

Varumärket är din viktigaste tillgång. Interbrand menar att Coca Colas marknadsvärde på 70 miljarder dollar utgörs till 60% av varumärket (källa:The Brand Gap). Om varumärket är din viktigaste tillgång så är din logotyp din viktigaste symbol för det. Det är på grund av hur viktig den är som man med jämna mellanrum kan läsa artiklar om folk, som inte arbetar med kommunikation, som blir upprörda över att en organisation lagt en massa pengar på en ny eller uppdaterad logotyp. Ser man bara på logotypen som en snygg symbol så är det kanske obegripligt. Ser man den som bäraren av sin mest värdefulla tillgång blir bilden en annan.  Alldeles oavsett hur mycket man lagt, eller lägger på sin logotyp finns det ett par viktiga punkter, som understryks av den här artikeln som har snurrat på alla designbloggar med lite självkänsla under de senaste veckorna.

Vad kan man dra för slutsatser av artikeln?

Var tydlig!

Det flesta människor kommer inte ens ihåg hur världens mest kända varumärkens logotyper egentligen ser ut. Dessa företag har dessutom ofta föredömligt enkla logotyper (ex. Apple – ett äpple) men folk kommer ändå inte ihåg! Så om din logotyp inte är superkänd så är det nog ganska ofarligt att uppdatera (förenkla) den. Vilket leder oss vidare till nästa punkt!

Använd färg.

Det undersökningen visar är att, även om kunderna inte kan återge logotypens form så får de oftast färgen rätt. En okvalificerad gissning är att 80% av alla världens logotyper är antingen svarta, mörk- eller mellanblå eller röda. Detta ger utrymme för differentiering. Jag jobbade under mer än ett decennium med Astrid Lindgrens Värld. De arbetade intensivt med gult, vilket är en ovanlig färg. Och varje år var jag lika fascinerad av att våra annonser syntes så bra i mediebruset och att ingen konkurrent riktigt hoppade på det tåget.

Uppdatera logotypen.

Jag brukar säga att man ska uppdatera sin logotyp, och sin grafiska profil, löpande. Inte för att kunderna ska märka att man uppdaterat den utan för att om man inte gör det märker kunderna att man blivit föråldrad (De mest kända företagen i artikeln har en logohistorik). Och uppenbarligen är det inte så farligt att pilla med sin logotyp för kunderna vet ju ändå inte exakt hur den ser ut. För övrigt, notera att ju större och kändare företaget i undersökningen är, ju fler historiska varianter finns det. På grund av att de kontinuerligt uppdaterat.

Läs artikeln och ring oss så uppdaterar vi gärna din logo 😀

Kategorier:
  Analys och strategi, Insikter
detta inlägg delades 0 tider
 000