All time high för Fria Läroverken

Cecilia SöderbergAv Cecilia Söderberg 9 månader sen

Uppgiften har strategiskt legat i att tydliggöra företagets varumärke utifrån deras utbildningskoncept och därigenom skapa ett större intresse hos målgruppen. Taktiskt har vi hjälpt dem ta klivet in i smart integrerad digital kommunikation med sökmarknadsföring ihop med kommunikation i sociala kanaler som huvudmedia. Och resultatet talar för sig självt. De informella siffrorna visar på en ökad sökvolym med hela 31 % gentemot i fjol.

Fria Läroverken driver gymnasieskolor på flera platser runt om i landet. I maj 2018 påbörjades ett samarbete med oss. Koncernen var helt på det klara med sin vision om att ungdomar mår och presterar som bäst när de får vara fysiskt aktiva. Och just föreningen av studier och träning har visat sig vara en mycket lyckad kombination om man vill att eleverna ska göra succé i skolbänken. Samarbetet mellan oss och Fria Läroverken har syftat till att få upp potentiella elevers och föräldrars ögon för skolorna samt att personifiera konceptet plugg + motion = sant.

Lokal marknadsföring

Genom marknadsföring med lokala digitala kampanjer i företrädesvis sociala kanaler tillsammans med traditionella kanaler som mässor, öppet hus och en helt nyrenoverad informationskatalog har vi lyckats ta koncernen dit den förtjänar att vara. Även Youtube har prioriterats, med främsta syfte att fånga in de yngre samt att bygga varumärkeskännedom.
– Skolor är lokala varumärken. Därför har våra kampanjer fått utgå från att göra kommunikationen lokal. Lite krångligare men mycket mer framgångsrikt, säger Henrik Björklund, vd på Right Thing united.

Rekordstort intresse

Och nu i februari kom domen. Drygt 700 elever har ansökt till koncernens skolor, en ökning med hela 31 % från förra året och en all time high för Fria Läroverken. Marknadschefen Erik Ramberg är positivt överraskad:
– RTu har utmanat oss och fått oss att tänka i nya banor. Det är väldigt givande att jobba med en byrå som inte bara gör det man ber om utan som utmanar och kommer med egna förslag på lösningar. Vi är mycket nöjda med samarbetet och ser fram emot fortsättningen.

Är du nyfiken på Fria Läroverken? Då kan du läsa allt du behöver veta på laroverken.se/
Vill du se mer av vad vi har gjort för Fria Läroverken, kika här.

Kategorier:
  Digitalt, Filmproduktion, Sociala medier