Nyhet: Välkommen åter!

Ett hjärtligt tack till alla ni som tog er hem till oss en kylig novembermorgon, kul att ha er här och oerhört roligt med engagemanget och alla reflektioner!

Att knyta ihop kundupplevelsen med varumärkeslöftet och marknadsföringen

Publicerad: 2016-12-02

Finns det något som alla återförsäljare och varumärken har gemensamt? Ja, målet att genom försäljning skaffa sig nöjda och återvändande kunder. Som avsändare är det väsentligt att se över sin kommunikationsuppbyggnad och hur upplevelsen av kommunikationen i alla dess former - ända till kassan i affären - landar hos potentiella kunder.

Med en förankring i det aktuella tillika spännande fenomenet Black Friday tog vi en närmare titt på dessa frågor under veckans Kunskapsfrukost. Black Friday är idag en förväntad rea, i snudd av att bli en tradition, utan att egentligen ha några som helst traditionella kopplingar till Sverige i övrigt. Mängder med varumärken med bas eller ursprung i Sverige har hakat på rean, men med skillnader i hur man förhåller sig till sin egen profil. Somliga kör 30% på hela sortimentet, andra satsar på en rabatt på 20% vid köp av minst tre varor, medan en tredje har sänkta priser på sina egna märken. Konsumenter handlar efter säsong, men samtidigt ser man ett vanligt sätt att förhålla sig till att man söker upp vad man vill ha, men inväntar sedan rean som man vet väntar bara ett par veckor bort.

Våra alldeles egna kollegor P-O Lagergren, konsult kring kommersiell effekt i butik och Henrik Björklund, CEO/Account Director, gav ett antal olika exempel på hur Black Friday varit synligt i år, där deltagarna fick komma med sina egna tankar och idéer kring hur allt från rean paketerats till hur företag speglar sina varumärkeslöften i handling och aktioner. Några funderingar som väcktes var:

  1. Hur beter sig kunden?
  2. Kan passiva behov stillas av reashopping?
  3. Hur gör man för att inte tappa mobilsurfaren till dess att köpet är gjort?

Det handlar ofta om att bygga kampanjer som fungerar i butiken, att forma butiken efter kampanjen - utan att tappa varumärket på vägen. Viktiga kommunikationsnivåer att hålla reda på och få en koppling mellan är:

  1. Erbjudandet
  2. Temat/säsongen
  3. Varumärket

Har du missat våra Kunskapsfrukostar? Ingen fara, vi kör igång igen under våren med aktuella teman. Vill du se till att du inte går miste om en inbjudan till våra framtida event? Då är du varmt välkommen att prenumerera på vårt nyhetsbrev eller föredrar du Facebook eller LinkedIn får du givetvis våra rykande färska nyheter även här!

 

Intresserad?

info_icon_large

Vill du veta mer om hur vi tänkte här? Kontakta Henrik.

Henrik Björklund CEO/Account Director 0766 33 32 99

Henrik förstår ett företags affär i helhet och i delar. Med en bakgrund som sälj- och marknadschef förstår han även hur en företagsledning resonerar och prioriterar, vilket gör honom skicklig på att ta fram genomförbara och framgångsrika marknadsstrategier. Utöver sitt kundansvar hanterar han även all daglig drift och personal på Right Thing united.

Vill du bli kontaktad?