Nyhet: Nytt år och mer tid

Låt eftertanke och insikter sätta tempot för 2017.

Var sak har sin tid

Publicerad: 2017-01-03

Bubbel, fyrverkerier och nyårslöften. Under helgerna har det funnits tid till eftertanke och reflektion. Vardagslunken och arbetsuppgifter har brutits ett tag och ersatts med något annat. Och ofta upplever vi att vi har mer tid. Men vad är då tid? Bodil Jönsson, fysiker och författare, beskriver tid i sina böcker men reflekterar också om nu och sedan, mellan längtan och förväntan:

Tidsluckan mellan ”nu” och ”sedan” har nästan helt försvunnit ur huvudet på oss – vi vill ha allt, genast. Förväntningsekonomin är bara ett exempel, man har låtit tron på det framtida helt och hållet styra ekonomin nu.

Men att vi blandar ihop framtiden och nuet gör oss inte lyckligare. För det är tråkigt att inte känna längtan och förväntan.
– Att ta ut glädjen i förskott är den säkraste glädjen.*

Visst är det konstigt att vi vill ha allt med en gång? Att vi vill se resultaten direkt? Egentligen? Men tiden medger också mer och fler erfarenheter, vilka kan ge (ofta i kombination med kunskap) viss kompetens och insikt.

En insikt som kommunikatörer och marknadsförare har är att investerad marknadsföringsbudget ger mer effekt om det sker en rad analyser och en plan tas fram. Varför blir det då inte alltid så? För att effekterna av insatta medel inte kommer förrän efter ett halvår – eller mer...

De som har lättast att förstå långa och strategiska processer är B2B företag som själva oftast hanterar en komplex försäljning som sker över längre tid och där längre påverkan behövs innan köp.

Det är då en bra plan fungerar som bäst, med en given budget. Vi har arbetat fram ett transparent sätt att arbeta med våra B2B kunder som gör att man orkar vara långsiktig. Det är också en utmaning med tiden, att ”spotta på stenen många gånger” för att nå resultat.

Men en plan är aldrig bättre än de avsteg man alltid tvingas till när nuet gör sig påmind. Och när man mäter och analyserar efter hand. Då kommer resultaten och det är inte längre svårt att se sina insatta medel som en investering och inte en kostnad. Förstås börjar en förändring med insikt, sedan kommer förändringen. Vi hjälper dig gärna att göra analyserna för att ta fram planen. För att sedan implementera den. För bästa långsiktiga resultat. Över tid.

 

*http://www.dn.se/livsstil/halsa/bodil-jonssons-nya-tankar-om-tid-och-teknik/

 

Intresserad?

info_icon_large

Vill du veta mer om hur vi tänkte här? Kontakta Malin.

Malin Friis-Liby Content Marketing 0704 21 21 56

Malin är bra på att etablera, utveckla och förstärka relationer mellan kund och slutkund. Hon utgår från köpprocess och skapar strategier där den information som användaren efterfrågar och behöver finns. Med hjälp av effektiv distribution ser hon sedan till att informationen når fram.

Vill du bli kontaktad?