Nyhet: Den digitala kunskapsnivån är för låg

I dagens samhälle, när den digitala världen växer sig allt större och digital marknadsföring bör vara en naturlig del i nästan alla företag, är den digitala kunskapen för liten. Det visar en undersökning av Nordeuropeiska företags förmåga att engagera sina kunder inom digital marknadsföring.

Nordeuropeiska företag hänger inte med i digitaliseringen

Publicerad: 2017-02-06

Marknadsförare i Norden bedömer själva att de inte har förmågan att engagera sina kunder med digital marknadsföring på rätt sätt. Det visar en undersökning som gjordes förra året då Google och BCG (Boston Consulting Group) tog reda på den digitala kunskapen bland cirka 700 anställda på 79 företag i Norden och Benelux. De fick svara på hur de bedömde sina organisationers digitala förmåga enligt nio kategorier, som bland annat innefattade marknadsföring, företagsledning, organisatoriska verktyg, lärande och digital content.

Alldeles för låga resultat
Resultaten visar att områden såsom sökmarknadsföring och sociala medier, som idag är att betrakta som etablerade områden, har relativt höga poäng. Majoriteten av de anställda tycker till exempel att deras organisation är bra på att bilda nyckelordsstrategier baserat på vilka sökmönster deras kunder har. Trots det är värdet alldeles för långt ifrån den bästa kunskapsnivån, vilket visar på att det finns ett rejält behov av att höja nivån.

Möjligheterna för lärande är viktigt
Resultaten visar också att marknadsförare kämpar mest med två områden – dels att få till processer för testning, dels att också förstå och hitta möjligheter i mobilannonsering. Vad man relaterar tillbaka till är problem med lärande. De tycker att det är svårt att få tillräckligt med tid för att lära sig och utveckla den digitala förmågan och att det inte finns något lättillgängligt material för det.  Detta är ett naturligt problem då utvecklingen går i en rasande fart och nya tekniker och möjligheter uppstår hela tiden.

På Right Thing united jobbar vi ständigt med dessa utmaningar. Våra experter inom olika områden har till uppgift att ständigt utbilda och utveckla sig för att vi skall kunna bidra till våra kunder på bästa sätt. Undersökningen bekräftar till stor del det vi upplever när vi möter nya människor i såväl kundmöten som i olika seminarier.

Vi försöker också dra vårt strå till lärande genom att regelbundet dela med oss av våra erfarenheter och tankar i såväl artiklar som under våra Kunskapsfrukostar. Vill du säkerställa att du får en inbjudan till dem? Då anmäler du dig lättast till utskicken här.

Vi kan också rekommendera dig att bli medlem i Marknadscheferna där du kan ta del av deras inspiration och kunskap i olika former.

Ta reda på ditt företags digitala kunskap genom en gratis undersökning här.

Hela undersökningen hittar du här.

Intresserad?

info_icon_large

Vill du veta mer om hur vi tänkte här? Kontakta Henrik.

Henrik Björklund CEO/Account Director 0766 33 32 99

Henrik förstår ett företags affär i helhet och i delar. Med en bakgrund som sälj- och marknadschef förstår han även hur en företagsledning resonerar och prioriterar, vilket gör honom skicklig på att ta fram genomförbara och framgångsrika marknadsstrategier. Utöver sitt kundansvar hanterar han även all daglig drift och personal på Right Thing united.

Vill du bli kontaktad?