Nyhet: Är du redo?

Influencer marketing, välskrivet innehåll, Augmented och Virtual Reality, listan kan göras lång. Vi har kikat närmare på ett antal av de digitala trenderna för 2017. Häng med!

Trendspaningar för 2017

Publicerad: 2017-01-13

I början av varje år kan vi se en serie av likartade händelser: nyårslöften, kickstartade träningsrutiner, nyttigare luncher, mer vardagslyx, mindre stress. Listan fortsätter i oändlighet. Men en serie varje år som är lika intressant som livsviktig (åtminstone för karriären) är trendspaningarna!

I december listade Veckans Affärer de 10 viktigaste tekniktrenderna att hålla under uppsikt, och där liksom i många andra listor finner vi Augmented Reality (AR) och Virtual Reality (VR). Stadigt i toppen med bland annat den traditionella TV:ns bortfall och E-sportens imponerande tillväxt (visste du att marknaden för E-sport under 2017 spås omsätta över en miljard dollar?). Det går helt enkelt inte längre att bortse från faktumet att arenan för E-sport är här för att stanna!

Vi kikade vidare och kan konstatera att favoriterna i topp med AR och VR på många listor är mobilt, interaktivt och video. Dessutom markeras native advertising som kanske en av de mer avgörande trenderna inom marknadsföring. Mottagarna har lärt sig att känna igen reklam när de utsätts för den i alla dess nuvarande former och native advertising är ett försök att komma runt detta. Väv in din reklam i ett mer övergripande budskap - i en för målgruppen naturlig kontext. På så vis tänker man att mottagaren inte läser sådant som för dem är ointressant, och kommunikationen blir mer effektiv.

 

Look for ways to weave your products and offerings into a larger narrative, instead of just blasting people with ads.

"17 Marketing Trends To Watch Out For In 2017", Aj Agrawal, Forbes

Som nämnts ovan minskas bruket av den traditionella TV:n mer och mer, alltmedan efterfrågan på AR och VR bara ökar. I och med reklamens dynamiska utformning efter var potentiella kunder befinner sig, är många på helspänn för att se om reklamen kommer att nå ända till Augmented Reality redan år 2017?

“Influencer marketing”, att nyttja ambassadörer i marknadsföringen, spås fortfarande ha en stabil status bland företagen som vill förmedla sitt budskap till konsumenter på sociala medier. Ett nytt grepp såg vi av CNN, som för att bredda sin publik helt enkelt gick och köpte upp mediet Beme, för att ha som mål att lägga ned det för att satsa på att starta upp en ny plattform med Casey Neistat i spetsen. Helt enkelt nästa steg efter Influencer marketing; Buying influencers!

Några starka, återkommande kandidater är mobilt och helt enkelt mer video. Ser man till exempel på sitt Facebookflöde idag är det troligt att hälften av posterna i flödet består av video. Det rapporteras dessutom att konsumenterna inte har särskilt mycket emot video - snarare tvärtom: långt över hälften av publiken som konsumerar video ser så mycket som 75% av en video.Video fortsätter helt enkelt att vara populärt, och när AJ Agrawals listade trenderna att hålla under uppsikt påpekade han att det är på tiden att alla accepterar att vi lever i en tid av mobil videodominans. Vilket stöds av siffror som att mer än 65% av videokonsumenter gärna ser på videos längre än 30 minuter och faktumet att videoinnehållet fyller upp Facebook. En förhoppning inom video är dock att 2017 blir året då autoplay av video sker med standard utan ljud. Den välkomnar vi!

 

Autoplay videos are intrusive, annoying things that make me want to instantly close the browser, shut my laptop, throw it in an open, active volcano, and never return to the internet again.

"Looking Ahead: We Predict 11 Digital Marketing Trends for 2017", Kit Smith, Brandwatch

Mobilanpassning har varit på tapeten i över ett år nu men är fortfarande lika hett. Vad vi ser är att konsumenter i allt högre utsträckning lämnar webbplatser som inte är anpassade för enheten. Det mobila gränssnittet måste vara genomtänkt och väl utfört! Det gäller givetvis din webbplats i stort, att den är genomtänkt. Våra kunders webbplatser blir allt noggrannare utformade verktyg för inte bara varumärkesbyggande kommunikation utan i lika hög grad för leadsgenerering och sälj. Då gäller det att veta vad man gör och framför allt hur man jobbar med att baserat på användardata ständigt optimera sin sida. Vi talar om konverteringsoptimering - en trend som kanske skulle kunna vara den viktigaste av alla. En mix där analyser och förbättringar måste leda till att besökarna faktiskt gör något på din webbplats innan de avviker. Se det lite som en checklista; sätt upp mål för vad du vill att aktionerna skall leda till. Har du till exempel en webbshop är målet naturligtvis att folk handlar, hur leder du dem till att göra det?

 

Det är idag ofta betydligt mer lönsamt att lägga resurser på att få fler besökare av den befintliga trafiken att konvertera än det är att investera i ökad trafik.

"Här är de 10 hetaste digitala trenderna 2017", Janne Naess, Dagens Media

Hand i hand med genomtänkta webbplatser trycker Joe Pulizzi på Content Marketing Institute på den ständigt aktuella men likväl kritiska punkten: att leverera välskrivet innehåll. Att kommunicera är inte bara ord, det är innehåll! För att använda Pulizzi’s egna ord:“And frankly, most marketers are really bad at writing”. Så trots att det är video som dominerar, digitala lösningar som attraherar och tekniska underverk som imponerar, är det fortfarande vitalt att kunna leverera välskrivet material. Därmed avslutar vi med ett litet tips från coachen: utveckla ert skrivande, eller skaffa dig en partner som är flink med ord!

Intresserad?

info_icon_large

Vill du veta mer om hur vi tänkte här? Kontakta Matilda.

Matilda Salekärr Traffic 0766 33 32 41

En informatör, med ena foten i produktionsledningen och den andra i bolagets interna kommunikation. För Matilda är det lika viktigt att deadlines till kunder hålls, som det är att inte stöka ner i kopiatorrummet. När virvelvinden Matilda har varit framme så är det nya tag och nya rutiner som gäller.

Vill du bli kontaktad?