Har du en webbplats som konverterar?

Användbarhet får dina kunder att agera
Av Erica Brandin 2 månader sedan

Användbarhet är ett viktigt begrepp för alla som jobbar med digital kommunikation. Och minst lika viktigt för alla som har en webbplats. Ändå är det ofta förvånansvärt bortglömt eller förbisett. Vi tar en titt på ett av den digitala världens senaste buzzwords – “konverteringsoptimering”.

I dag är det många företag som ökar antalet besökare på webbplatsen genom att jobba med verktyg som sökoptimering och/eller sökordsmarknadsföring. Men det är inte lika många som ser till att besökarna verkligen tas hand om och guidas rätt så att de kan konvertera. Det vill säga att de faktiskt gör det man vill att de ska göra på webbplatsen – köpa något, lämna sina kontaktuppgifter, kontakta eller något annat.

Anpassa webbplatsen efter dina besökare

Grunden i det som kallas konverteringsoptimering (ett begrepp som vi tidigare nämnt i vår trendspaning för 2017) är att jobba med användbarhet. Genom att anpassa din webbplats efter dina besökares beteendemönster, kunskapsnivå, tekniska mognad och internetvana kan du dramatiskt öka chanserna för att besökarna agerar som du vill. Ett vanligt misstag är att överskatta kundernas förmåga att hitta rätt eller förstå det du vill att de ska göra; bara för att du själv tycker att det är självklart. En enkel funktion för dig kan vara svår för någon annan – menyn kan vara som en labyrint och den där coola parallaxeffekten* något som bara skapar förvirring.

I en undersökning från 2016, där man studerade det tekniska kunnandet hos personer mellan 16–65 år, fick deltagarna i uppgift att genomföra 14 datorbaserade uppgifter. Uppgifterna var av olika svårighetsgrad, allt från att använda en “svara alla”-funktion i ett mejlprogram till mer avancerade uppgifter, som att schemalägga ett möte i ett bokningsprogram genom att hämta information från flera olika mejl.

Resultatet av undersökningen visade att hela 14 procent av deltagarna hamnade på den lägsta nivån (under nivå 1) och endast fem procent klarade den högsta nivån (nivå 3). Majoriteten av deltagarna hamnade på nivå 1, där uppgifterna innehöll få steg och användning av vanligt förekommande program såsom mejlklienter och webbläsare. Det är med andra ord klokt att göra en webbplats enkel och användbar, om man vill att besökarna ska göra något på den.

Börja med att svara på några enkla frågor

Konverteringsoptimering är en blandning av webbanalyser, konsumentpsykologi och användarupplevelse (UX). En bra start är att besvara två till synes enkla frågor:

  1. Varför har vi en webbplats?
  2. Vad vill vi att besökaren ska göra på webbplatsen?

När du vet svaren på de frågorna kan du börja jobba med att göra webbplatsen så effektiv som möjligt, för att få fler besökare att konvertera. Tänk då på att majoriteten av dina besökare förmodligen befinner sig på kunskapsnivå 1, när det kommer till datorer och internet. Undvik därför exempelvis att placera ditt kontaktformulär fyra klick bort från startsidan eller att lockas av att “överdesigna” viktiga funktioner så att de (förvisso) blir snygga men svåra att förstå.

På Right Thing united jobbar vi dagligen med att utveckla användbarheten av våra kunders webbplatser. Hör gärna av dig om du är nyfiken på hur vi kan hjälpa dig!

*En effekt där objekt i för- och bakgrunden rör sig i olika hastigheter när man scrollar, vilket skapar en illusion av mer djup.

Kategori:
  Insikter
det här inlägget har delats 0 gånger
 000